vrijdag 13 april 2012

In de ban van Lisetta Josepha

De mensen die mij kennen weten dat ik bezeten ben van stamboomonderzoek. Niet alleen mijn eigen familie wil ik uitzoeken, maar het liefst van het complete Eemland. Een onbegonnen zaak natuurlijk om het hele Eemland in kaart te brengen, maar goed, je moet een doel hebben in het leven, en dan maar een doel die je nooit kunt waarmaken. Eén ding is duidelijk: met mijn hobby hoef ik me tot aan mijn laatste adem niet meer te vervelen...



Tijdens de stamboom-uitzoekerij van mijn eigen familie is er iets ontstaan wat me niet meer los laat. Het begon allemaal met mijn oudouders (dat zijn de ouders van mijn bet-overgrootouders) Jan Tijsz Ravenhorst (1812-1876) en Josepha Lisetta Heijrath (1823-1898). Een bijzonder echtpaar! De in Soest geboren Jan Ravenhorst trouwde in 1853 met de in Düsseldorf geboren Lisetta Josepha Ravenhorst. Hoe Lisetta Josepha in Nederland verzeild geraakt is, weet ik niet, maar in die tijd had men het in Duitsland niet breed. Dat is wel duidelijk.
Vele Duitsers trokken naar Nederland omdat hier werk voor hen was, bijvoorbeeld als werkman of dienstbode. Hoogstwaarschijnlijk kwam ook Lisetta Josepha uit economische motieven naar Nederland.


Hoe het ook zij, Jan Ravenhorst kwam op haar pad, en het klikte, want al voordat ze in 1853 trouwden hadden ze al twee kinderen. Dat ze überhaupt met elkaar een relatie kregen, zal in de familie al flink wat onrust veroorzaakt hebben, want Jan was Nederlands Hervormd, en de Duitse Lisetta Josepha was Rooms Katholiek. Zeker in die tijd gold: twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen. Met andere woorden: je trouwde niet met iemand van een ander geloof.

Jan en Lisetta Josepha hadden daar blijkbaar geen boodschap aan want ze trouwden toch met elkaar. Blijkbaar werd alles vooraf wel goed doorgesproken, want op het moment dat er kinderen geboren werden (er zouden er negen komen) was duidelijk hoe die kinderen gedoopt zouden worden: alle zoons werden Nederlands Hervormd gedoopt, alle dochters Rooms Katholiek. Afijn, ik dwaal af van waar ik eigenlijk naartoe wil. Het gaat mij om de naam Lisetta Josepha. Deze Duitse Lisetta Josepha moet namelijk wel geliefd zijn geweest.

Vele generaties na haar werden naar haar vernoemd, en zelfs nu zijn er nog nazaten met haar voornamen. Nazaten met deze voornamen zijn te vinden in de families Ravenhorst, Van den Brakel, De Ruiter, Buitenhuis, Bree, Voigt, Vermeij, Rebel en Van den Hoeven, Van der Horst. En het leuke is dat nu, in de zesde generatie, nog steeds (voor zover bekend)  4 personen met de voornaam Lisetta Josepha, afstammeling van Lisetta Josepha Heijrath te vinden zijn. Ik heb een documentje samengesteld waarop deze Lisetta Josepha's, en hun onderlinge familierelaties, terug te vinden zijn.
Dat documentje kunt u hier bekijken.


Ik ben ervan overtuigd dat mijn overzichtje niet compleet is. Daarom hoop ik dat mensen die dit lezen, en nog meer personen met de naam Lisetta Josepha (of Josepha Lisetta, of varianten op deze schrijfwijze) kennen, mij daarover willen berichten.




Deze personen zijn mij al bekend:

Lisette Josepha Heijrath (1823-1898), e.v. Jan Tijsz Ravenhorst
Josepha Lisetta de Ruiter (1862-1937). e.v. Willem de Ruiter
Lisetta Josepha Ravenhorst (1878-1966) e.v. Willem Buitenhuis
Josepha Lisetta van den Brakel (1888-?) e.v. Jacobus Johannes Dirk van den Berg
Lisetta Josepha de Ruiter (1885-1951) e.v. Johannes Jacobus Bree
Josepha Lisetta Ravenhorst (1892-1892) dr. van Louis Ravenhorst en Jacoba Broerze
Josepha Lisetta Ravenhorst (1897-?) e.v. Arend Koele
Lisettha Josepha Ravenhorst (1916-2003) e.v. Hendrikus van der Horst
Josepha Lisetta de Ruiter (1913-1913) dr. van Jan de Ruiter en Hermina Maria van Kesteren
Lisetta Josepha Bree (1909-1909) dr. van Johannes Jacobus Bree en Lisetta Josepha de Ruiter
Lisetta Josepha de Ruiter (1912-1988) e.v. Evert Kuijper
Josepha Lisetta Voigt (*1927) e.v. Gijsbertus Johannes van der Kieft en Hendrik Arie van Surksum
Josepha Lizetta Ravenhorst (*1935) e.v. Barend van Hunnik
Lisetta Josepha Buitenhuis (*1936) e.v. Dirk Jan Willem Raven
Lisettha Josepha van der Horst (1953-1988) e.v. Roland Collé
Lisetta Josepha de Ruiter (*1951) e.v. Robert Keppel
Lisettha Josepha van der Horst (*1963) e.v. Willem Mulder
Lisettha Josepha Vermeij (*1971) dr. van Piet Vermeij en Fenna van der Horst
Lisetta Josepha van den Hoeven (*1960) e.v. Willem v.d. Voort
Lisetta Josepha Petra Bernardette Rebel (*1971) dr. van Johannes Marinus Rebel en Lamberdina Kuijper

Behoorlijk indrukwekkend, of niet. Al deze dames stammen af van de eerste Lisette Josepha Heijrath. Hoe mevr. Heijrath aan haar voornamen kwam is mij niet bekend. De voornamen van haar ouders weet ik niet.





Iedereen die mij meer informatie kan verschaffen wordt van harte uitgenodigd om te reageren!

Update 3-4-2013:
Hierboven schreef ik dat mij de namen van de ouders van Lisette Josepha Heijrath niet bekend waren. Anja Laurijsen wist de huwelijkakte van haar met Jan Tijsz Ravenhorst te vinden. Het paar is getrouwd op 15 februari 1848 in Till (Duitsland). De namen van haar ouders zijn Wilhelm von Herrath en Maria Agnes Franzisce Schmitz. Bedankt Anja!


Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter.