zondag 1 juli 2012

Treinkaartje uit het analoge tijdperk

Regelmatig struin ik marktplaats.nl en qoop.nl af op zoek naar leuke krantenknipsels of oude foto's die betrekking hebben op Baarn. Vandaag deed ik dat ook en plotseling viel mijn oog op deze afbeeldingen.


Gelijk dacht ik tjonge, hoelang is het geleden dat ik zoiets in mijn handen had, maar een beetje googlen leerde me dat het eigenlijk nog niet eens zo lang geleden was! Dit soort kartonnen kaartjes werd nog gebruikt tot 1982. Het laatste kartonnen kaartje is dus zo'n 30 jaar geleden uitgegeven. Daarna kwamen die slappe papieren vodjes en binnenkort komt ook daaraan een een eind. Nu is het nog mogelijk om losse kaartjes te kopen, maar straks moeten we met z'n allen overstappen op de OV-Chipkaart.

Toch had dat wel wat, zo'n kartonnen kaartje. De conducteur controleerde het kaartje in de trein en met zijn kniptang maakte hij een gaatje in het kaartje. Hij mikte daarbij op de "H" voor de heenreis of de "T" voor de terugreis.
Het hierboven afgebeelde kaartje kostte f 8,75 (dat is omgerekend € 3,98). Voor de aardigheid heb ik even gekeken wat zoon retourtje vandaag de dag kost: € 12,80). Het kaartje is dus gemiddeld ruim 4% per jaar duurder geworden.


Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter.

3 opmerkingen:

  1. Omgerekend naar de euro, klopt je berekening, maar als je de inflatie en de koopkracht ook meeneemt in je berekening, dan kom je op een ander bedrag uit.
    Via de website van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) in Amsterdam, wordt met het berekenen van bovenstaande wél rekening gehouden.

    Als je de prijs van het treinkaartje uit 1982 invult op http://www.iisg.nl/hpw/calculate2.php kom je uit op een bedrag van € 7,03 in 2011. Een verschil van € 3,04, waarmee de inflatie van de prijs van het treinkaartje ook in een ander daglicht moet komen te staan.

    Overigens kun je op http://www.iisg.nl/hpw/calculate2.php de koopkracht van de gulden vanaf het jaar 1450 vergelijken met de koopkracht van een ander jaar. Leuk én handig! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klopt, mijn salaris is intussen (gelukkig) ook gestegen. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk dit verhaal te lezen. Mijn echtgenoot heeft nog vakantieconducteur mogen zijn bij GTW Doetinchem. Ook daar moet meer oud materiaal te vinden zijn. De laatste stoomlocomotief staat bij het Spoorwegmuseum. Ik zal er eens achter aan gaan

    BeantwoordenVerwijderen