zondag 25 november 2012

De goedkoope winkel, 1001 artikelen

Als ik de naam Voskuijl noem, waar denkt u dan aan? Precies! De HEMA aan de Brink in Baarn.
Freek Voskuijl is jarenlang franchisenemer van de HEMA geweest, maar wat ging daaraan vooraf? Ik kreeg wat mooi beeldmateriaal toegestopt van dhr. J. Distel uit Baarn. Hij is ook een afstammeling van de familie Voskuijl. Prachtige foto's die ik nog nooit eerder gezien had. Ik probeer hier wat geschiedenis van de familie Voskuijl weer te geven, maar ik moet eerlijk bekennen dat mij nog veel onduidelijk is. Als mensen onjuistheden of onvolledige informatie in dit verhaal vinden, hoop ik dat ik gecorrigeerd en aangevuld wordt.

De HEMA aan de Brink in Baarn
Hierboven een foto van de HEMA, zoals veel Baarnaars het zich nog wel zullen herinneren. Rechts het Nicolaasgebouw op de de plek waar nu de bibliotheek te vinden is. Zo zag het pand van de HEMA er uit in de tijd dat Freek Voskuijl franchisenemer was. Voordat het HEMA werd heette de winkel 1001. Vader Johan Christiaan (Jo) Voskuijl begon die winkel op 5 februari 1938 in het voormalige hotel Central aan de Brink.
Warenhuis 1001 aan de Brink in Baarn. Op deze foto is nog goed te zien dat het pand een hotel is geweest.
(Bron dhr. P.H. van de Poll, Hoogland, foto gemaakt door zijn vader A.J.H. van de Poll)
Johan Christiaan Voskuijl werd geboren op 25 april 1888 in Amsterdam als zoon van Frederik Adolph Voskuijl en Eva Christina Hamel. Hij trouwde in 1912 im Amsterdam met Aagje Schoonbergen.
Hij starrte dus Warenhuis 1001 in het voormalig hotel Central aan de Brink. Maar dit was niet de eerste winkel die hij in Baarn begon. Voordat hij zich aan de Brink vestigde had hij al een winkel in de Laanstraat en wel op nummer 87a. Dat pand is nog steeds te vinden naast supermarkt C1000. In het pand is nu bloemenwinkel Four Seasons te vinden.

De goedkoope winkel, 1001 artikelen. Laanstraat 87a Baarn. (Bron: Dhr. J. Distel, Baarn)
Op de etalageramen is de naam van de winkel te zien: De goedkoope winkel, 1001 artikelen. Zo weten we ook gelijk waar de naam Warenhuis 1001 vandaan komt! In de winkeldeur staat waarschijnlijk Jo Voskuijl. De kinderen zijn mogelijk Freek Voskuijl en één van de dochters van Jo Voskuijl.

Bloemenwinkel Four Seasons aan de Laanstraat. Dit is het pand waar "De goedkoope winkel" van Jo Voskuijl
gevestigd was. Hoewel de gevel behoorlijk veranderd en geschilderd is, zijn er zeker nog herkenbare elementen uit
de oude gevel te ontdekken.
Als u denkt dat dit de eerste winkel van Jo Voskuijl in Baarn was, dan heeft u het mis. Al eerder had hij een 'Goedkoope winkel' in Baarn. Die zat op de hoek van de Laanstraat en de Nieuwstraat. Zie de foto hieronder. Ook dit pand bestaat nog steeds en is nog steeds zeer herkenbaar.
De goedkoope winkel op de hoek van de
Laanstraat en de Nieuwstraat
Het pand in 2004, hoek Laanstraat / Nieuwstraat, voorheen 'De Goedkoope Winkel'
Dit is zeer waarschijnlijk de eerste winkel die Jo Voskuijl in Baarn gehad heeft, maar voordat hij naar Baarn kwam had hij al een 'Goedkoope Winkel' in Blaricum. Zie de foto hieronder.

Johan Christiaan Voskuijl met zijn dochter Albertina en Anna, voor zijn winkel in Blaricum in 1923.
(Bron: dhr. J. Distel, Baarn)
De winkel op bovenstaande foto moet in Blaricum hebben gestaan. De foto is gemaakt in 1923 en Johan Christiaan Voskuijl is op de foto te zien, samen met zijn dochters Albertina en Anna. Waar deze winkel precies te vinden was en of het pand nog steeds bestaat durf ik niet te zeggen.

Update 2-12-2012:
Met de hulp van dhr. Bep Machielse van de Historische Kring Blaricum ben ik erachter waar deze winkel in Blaricum te vinden was. Het pand is zelfs nog steeds aanwezig. Het betreft het voormalige ABN-Amro kantoor aan de Torenlaan 9 in Blaricum. Zie de foto hieronder.

Het pand anno 2009


Ik realiseer me dat op dit artikel nog veel informatie aan te vullen is en wellicht is ook nog wel het één en ander te corrigeren. Ondanks dat ik niet zoveel informatie heb, vond ik het beeldmateriaal toch de moeite waard om hier te tonen. Ik nodig u van harte uit om uw aanvullingen en opmerkingen met ons te delen.

Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter.