vrijdag 1 november 2013

Oosterschool geeft les in iglo

Deze foto vond ik op www.gahetna.nl. Volgens het bijschrift is de foto gemaakt op 23 februari 1956.


Bij de foto staat een korte omschrijving: Leerlingen krijgen les in een "Iglo-school": "Noodklas" van sneeuw bij de Oosterschool, die op een bouwvergunning voor uitbreiding wacht. Achter een raampje met twee gordijntjes zijn twee kinderen te zien en naast de deur een bordje met daarop vermeld: "Oosterschool (noodgebouw).

Het gebeuren haalde het landelijke nieuws:

Bron: Nieuwsblad van het Noorden
Bron: De Waarheid
In het artikel in 'De Waarheid' worden nog wat namen genoemd: onderwijzeres was Henny de Bree, de leerlingen: Ansje Bom, Coby Bom, Grietje Dekkers, Ineke de Groot, Rolie van der Heck en Sietje van der End. De laatste zal zeer zeker fout gespeld zijn, dat moet Sijtske Jeltje (Sietie) van der Ent zijn, een nichtje van mijn vader. Ansje en Coby heten geen Bom, maar Bon. Dhr. Willem Woudenberg uit Canada kon ons nog vertellen de Henny de Bree volgens hem geen onderwijzeres was, maar één van de leerlingen.



Ik ben heel erg benieuwd of er nog mensen zijn die herinneringen hebben aan deze gebeurtenis in 1956!

Update 13-4-2014

We ontvingen per email een reactie helemaal uit Canada! Dhr. Willem Woudenberg, geëmigreerd naar Canada schreef ons het volgende:

Ik kwam deze pagina over het noodlokaal van de Oosterschool, de iglo, tegen. Het verhaal sprak mij zeer aan omdat ik toen leerling van de Oosterschool was. Ook buitenlandse kranten besteedden aandacht aan het opmerkelijke klaslokaal. De firma Bruidegom, de bekende dahliakweker, had veel buitenlandse klanten en die kregen een aantal krantenknipsels toegestuurd. Ik kan me herinneren dat onze onderwijzer ons een krantenknipsel over de iglo uit een Zuidafrikaanse krant toonde die hij van de firma Bruidegom had ontvangen. Hennie de Bree was volgens mij geen onderwijzeres maar een leerlinge van de Oosterschool die tegenover de school op de hoek van de Noorderstraat woonde.

Willem Woudenberg, Canada









Eric van der Ent

Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op  Facebook en Twitter