dinsdag 31 december 2013

Een Engelsch Luchtschip valt op Eemnes-Binnen in 1917



Een Engelsch Luchtschip valt op Eemnes-Binnen in 1917

In november 1917 is er een Engelsch Luchtschip neergevallen in het dorp Eemnes-Binnen.
Het gevaarte, van het nummer 26 voorzien, lang 50 meter, met 2 motoren van 12 cylinders, kwam terecht op het huis van bakker Heek, dat zooals onderstaande foto's laat zien.
Zwaar beschadigd werd de telefoonpaal die uit de grond werd gerukt.

De gondel is verpletterd, de motoren echter hebben weining geleden en zijn naast het huis neergestort.
Het luchtschip dat zich als een vormlooze massa vertoont, had een mitrailleur-bewapening en een installatie voor draadlooze telegrafie aan boord.

Spoedig waren hooge militaire en civiele autoriteiten ter plaatse, tot groote bevreemding van allen was de ballon zonder bemanning. Vermoedelijk waren de inzittende ontvlucht.
Dat het een sensationele geval publiek trok, spreekt van zelf.


Het huis van bakker Heek in Eemnes Binnen


De Engelsche luchtballon, die te Eemnes-Binnen neerkwam, verward in de boom




Leen Bakker

 

Geplaatst door L.J.A.Bakker http://ljabakker.magix.net/website

 

 

Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter

2 opmerkingen:

  1. In het boek "Battlebags" van Ces Mowthorpe vond ik een aanvulling op het artikel over het Engelse luchtschip dat in 1917 neerkwam in Eemnes.
    Het was een Engels luchtschip van het type "Coastal". Deze hadden een lengte van 196 voet en een inhoud van 170.000 cu ft. Het onderhavige toestel was de C.26 en stond onder leiding van Fl Lt Kilburn. Op 12 december 1917 smeekte deze zijn commandant om met zijn C.26 op zoek te mogen gaan naar zusterschip de C.27 en zijn bemanning welke de dag ervoor werd vermist. Ondanks slechte weersomstandigheden werd het verzoek ingewilligd. Wanhopig zoekend naar tekenen van de C.27 eiste Kilburn het uiterste van zijn luchtschip, raakte zonder brandstof, dreef over Nederland en kwam neer bij Poortugaal waar Kilburn en drie andere bemanningsleden het schip verlieten. Helaas wordt in het bovengenoemde boek niet bevestigd wat terug te vinden is in het Larensch Nieuwsblad van 15 december 1917, namelijk dat één bemanningslid, de marconist, het toestel niet heeft verlaten voordat het opnieuw het luchtruim koos. De marconist kon het toestel verlaten toen het opnieuw de grond raakte in Ottolaan, ruim dertig kilometer naar het Oosten. Aangezien dit normaalgesproken de volledige bemanning was is aan te nemen dat toen de C.26 in Eemnes, 50 kilometer naar het Noorden, opnieuw aan de grond raakte het toestel onbemand was.
    Over de C.27 waar Kilburn naar op zoek was werd later gerapporteerd dat dit toestel op 11 december brandend in zee is gestort, vermoedelijk tengevolge van een aanval van Duitse watervliegtuigen, waarbij de voltallige bemanning van de C.27 is omgekomen.

    Willem de Jong, Lelystad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Willem, heel erg bedankt voor uw reactie en de aanvullende informatie.

      Met vriendelijke groet,
      Eric van der Ent
      Stichting Groenegraf.nl

      Verwijderen