zaterdag 7 juni 2014

100% NL, of nee, 100% Baarn

In dit artikel wordt een video vertoond. Als u dit artikel per email ontvangt kunt u de video niet bekijken. Klik dan op de titel van dit artikel om de video op de site te bekijken.

The Chromonicats
U kent vast de radiozender 100% NL, waar uitsluitend muziek van Nederlandse bodem gedraaid wordt. Wij kunnen het echter nog lokaler maken met 100% Baarn!

In Baarn kenden we de muziekgroep de Chromonicats, een behoorlijk succesvolle groep muzikanten die  in het verleden prachtige muziek ten gehore bracht. Meer dan dertig jaar heeft de groep bestaan. Ontstaan uit de Baarnsche Mondharmonica Vereniging Excelsior traden de Chromonicats op in verschillende bezettingen met als vaste leden: Sil van Zijst (vineta), Karel
Ted de Braak
Jansen (knop-mondharmonica) en Bram van Kooi (bas-mondharmonica). Vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw tot ver in de jaren tachtig traden ze op door het hele land en zelfs in Duitsland. In verschillende radioprogramma's waren ze te horen en ook op TV, bijvoorbeeld bij Toi, Toi, Toi, bij Ted, het programma van Ted de Braak, bekend van zijn snor!

Onlangs kreeg ik van Sil van Zijst een CD in mijn handen gedrukt met prachtige opnames van de Chromonicats. De helft van de nummers zijn opgenomen in een studio in Groningen, de andere helft met een omroepwagen van de NOS op het terrein van Eemeroord in Het Gein. De opnames moeten uit begin jaren zeventig stammen. De samenstelling van de groep ten tijde van de opnames was: Sil van Zijst (vineta), Karel Jansen, (knop-mondharmonica), Marianne van Kleef (zang), Bram van Kooi (bas-mondharmonica) en Jaap Hoek (gitaar).

Als lid van de BMV Excelsior was ik een groot bewonderaar van de Chromonicats. Goed, ik speelde zelf ook wel een aardig nootje mondharmonica, al zeg ik het zelf, maar wat zij deden, dat was andere koek. Ik kreeg kippenvel als ik ze hoorde spelen. Nu ik de nummers weer hoor krijg ik het weer. Ik ruik gelijk de muffige lucht van de zaal Astoria waar ze dikwijls optraden.

De familie Harmsen aan de Oosterstraat. Dhr. Harmsen staat op deze
foto nog als jongeman.
100% Baarn dus, maar het wordt nog Baarnser... Op de CD staat het nummer "Mallorca", ik vind het zelf één van mooiste nummers van de Chromonicats. Te tekst van dat liedje is geschreven door dhr. Harmsen, meubelmaker aan de Oosterstraat. Hij bood zich aan om een tekst voor de Chromonicats te schrijven. Sil van Zijst schreef de muziek onder het nummer. De eerlijkheid gebied te zeggen dat Sil nog behoorlijk aan de tekst moest knutselen om er een 'zingbare' tekst van te maken, maar goed, een Baarnse tekstschrijver, een Baarnse componist en een Baarnse Band die het nummer uitvoerde. 100% Baarn dus!

Hieronder kunt u het liedje Mallorca van The Chromonicats beluisteren. Veel plezier!




Eric van der Ent

Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op  Facebook en Twitter