zondag 15 februari 2015

Rijwielhandel Van der Ent

Het wordt nu minder, nu er geen rijwielhandel Van der Ent in Baarn meer is, maar mijn leven lang vragen mensen me al of ik er ‘één van de fietsenmaker’ ben. Geen wonder, vele jaren waren er twee vestigingen van Van der Ent in Baarn te vinden, aan de Oosterstraat en de Zandvoortweg, en ook nog een vestiging in Amersfoort, Emiclaer. Nu de rijwielhandelaren van Van der Ent met pensioen zijn, vraagt men steeds vaker of ik van ‘het groene graf’ ben. Ook dat is geen wonder, want onze site bestaat dit jaar alweer tien jaar, en we hebben in die jaren flink aan de weg getimmerd.

Om de eerste vraag te beantwoorden: nee, ik ben niet van de fietsenmaker. Hoewel alle ‘Van der Enten’ in Baarn familie van elkaar zijn, ben ik geen afstammeling van de rijwielhandelaar Elbert van der Ent (1913-1981), maar van zijn broer Dirk Wijnand van der Ent (1915-1976), die timmerman in plaats van rijwielhandelaar werd. Ik zal ik dit stukje uitleggen hoe de familie Van der Ent in Baarn kwam.

Het begon allemaal met Dirk van der Ent (1881-1962) die in Rhoon, bij Rotterdam geboren werd. Dirk verloor al op jonge leeftijd zijn vader. Moeder Aagje bleef met maar liefst twaalf kinderen achter. Zij kon dat alleen niet aan. De gereformeerde kerk heeft toen een oplossing gezocht en een gastgezin voor de jonge Dirk gezocht. Natuurlijk moest dat gastgezin van dezelfde gezindte zijn. Hij kwam bij de familie Huisman, de smid in de Schoolstraat. Daar werd Dirk in het gezin opgenomen en daar zou hij ook zijn leven lang als smidsknecht blijven werken. In 1908 trouwde hij met Maria Karelsen uit Soest. Uit het huwelijk werden zes kinderen geboren, waaronder mijn opa Dirk en zijn broer Elbert die rijwielhandelaar zou worden.

Smederij Huisman in de Schoolstraat. Van links naar rechts: knecht Bertus Appeldoorn,
knecht en stiefzoon Dirk van der Ent, Harmen Huisman, Willem Huisman en Leendert Huisman.
Foto genomen ca. 1920

Elbert van der Ent bij het pand aan de Oosterstraat. Achter hem aan de gevel
een soort kast waar een fiets en wat onderdelen uitgestald zijn. Links
naast het huis de werkplaats waar reparaties uitgevoerd werden.
De winkel zou later aan de rechterkant geopend worden.
U kunt zich zeer waarschijnlijk de winkel in de Oosterstraat nog wel herinneren. Het was te vinden in de rechterhelft van een dubbele woning. Nog steeds is daar een rijwielhandel gevestigd. Elbert begon zijn handel echter in de linkerhelft van dat pand. Het voorraam was niet meer dan een etalage waar een fiets in stond en wat fietsonderdelen. Links naast het huis was een schuur die als werkplaats gebruikt werd. De zaken gingen goed. Er moest een echte winkel komen, die kwam er ook, in de rechterhelft van het pand aan de Oosterstraat. Elbert’s zoons groeiden op met de fietsen en kwamen als vanzelf ook in het bedrijf terecht. Toen Elbert met pensioen ging namen de zoons het bedrijf over. Aan de Zandvoortweg werd tweede filiaal geopend en later in Amersfoort een derde. Zo werd rijwielhandel Van der Ent een begrip in Baarn en omgeving. Geen wonder dat men mij altijd vroeg of ik er één van de fietsenmaker was.

Elbert van der Ent met zijn echtgenote Jeltje van Ee

Inmiddels zijn ook de zoons met pensioen en bestaat er geen rijwielhandel Van der Ent in Baarn en omgeving meer, maar nog steeds denkt men bij de naam Van der Ent direct aan fietsen. Dat zal ook voorlopig wel zo blijven, aangezien rijwielhandel Van der Ent decennialang in Baarn te vinden was.

Eric van der Ent



Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter