woensdag 2 september 2015

Een nieuwe Koninklijke trein in 1901

de nieuwe koninklijke trein in 1901
Prins Hendrik (1820-1879), zoon van Koning Willem II en toenmalig ambachtsheer van Paleis  Soestdijk, was één van de rijkeren in deze gemeente. De prins was erg op Baarn gesteld. Zo schonk hij aan de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) grond voor de spoorweg: aanleg Amsterdam-Amersfoort, op voorwaarde dat Baarn halteplaats zou worden voor treinen  naar en van Amsterdam. Deze eis werd ingewilligd.


De Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) en de Staatsspoorwegen (SS) besloten in 1901 aan koningin Wilhelmina en prins Hendrik een Koninklijke trein aan te bieden. Na vruchteloze verkenningen in het buitenland kwam men toch uit bij de firma Beijnes, die uiteindelijk een trein van vier rijtuigen fabriceerde: een bagagerijtuig, een keukenrijtuig en salonrijtuigen voor elk van de twee echtelieden. Later werd nog een vijfde rijtuig toegevoegd. Het komt maar heel weinig voor, dat de gehele trein in dienst wordt gesteld.
Het salonrijtuig



H.M. de Koningin houdt ervan op haar gewone, niet officiële reizen in Nederland gebruik te maken van het salonrijtuig, dat eenvoudig doch comfortabel is ingericht. Behalve den salon vindt men in dit rijtuig het slaapvertrek van de Koningin en tevens die van Z.K.H. Prins Hendrik. Ten behoeve van H.K.H. Prinses Juliana is thans een aparte slaapvertrek gebouwd, welke ondanks z'n eenvoud een keurige indruk maakt. 

Het slaapvertrek van HKH Prinses Juliana

Het restauratierijtuig
Het restauratierijtuig bestaat één groot vertrek met in het midden een mooie lange tafel met stoelen. Aan den achterkant is een buffet geplaatst. De buffetopening wordt wanneer ze niet in gebruik is, gecamoufleerd door een spiegel. De onderstellen der rijtuigen zijn aangepast aan de afmetingen van der buitenlandse spoorlijnen. Later werd nog een vijfde rijtuig aan toegevoegd.







Leen Bakker

Geplaatst door L.J.A.Bakker
 


http://ljabakker.magix.net/website



http://www.grijsvuur.nl

Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen