maandag 2 mei 2016

Herinneringen aan Santvoort (1)

door Eric van der Ent



U denkt misschien Santvoort? Gaat het hier niet over de geschiedenis van Baarn en haar inwoners? Wel, Santvoort is Baarn. Het is een klein volksbuurtje aan de Zandvoortweg. Vroeger waren daar straten als Hanensteeg, Dijkweg, Johannalaan, Dallaan, Zandvoortlaan, Verlengde Dalweg te vinden. Nu vindt u er straten als Goudenregenlaan, Elzenlaan, Populierenlaan, Essenlaan, Eikenweg, Beukenlaan en Berkenweg. Straten zijn dus verdwenen of omgedoopt. Een deel van de oude buurt is gesaneerd en er is een nieuwbouwwijk voor in de plaats gekomen. Ik ben opgegroeid in de Elisabethstraat, die voordien Hanensteeg heette. Een kleinstukje is er nog van over en dat stukje heet nu Populierenlaan. Mijn ouders, Dirk en Thea van der Ent woonden na hun trouwen op zolder bij mijn overgrootouders, Gradje en Teunis Koenen, naast Luijer de lompenhandel.




Zelf heb ik prachtige herinneringen aan deze buurt, maar later hoorde ik van verschillende mensen dat ze altijd met een boogje om het buurtje heen liepen. Er gebeurde nog wel eens wat. Er woonden wat figuren die wel eens te diep in het glaasje keken en dan de boel op stelten zetten. Ik was te jong om me dat te beseffen. In mijn herinneringen waren het allemaal gezellige mensen die saamhorig waren en elkaar hielpen als er stront aan de knikker was. Bij mooi weer werden stoelen naar buiten gezet en zat men bij elkaar op straat. Gezellig! Geld had men niet, maar dat mocht niet deren.

Thea van der Ent-de Ruiter
In 1970 werd een groot deel van de wijk gesaneerd. Huizen aan de Elisabethstraat, Johannalaan en Dijkweg gingen plat en een nieuwe buurt kwam ervoor in de plaats. Ik was zelf nog maar een jong knaapje, dus mijn herinneringen aan het oude buurtje Santvoort zijn maar beperkt. Mijn moeder, Thea van der Ent-de Ruiter, heeft die tijd veel bewuster meegemaakt. Voor ons heeft ze haar herinneringen op papier gezet en op deze plek zullen die herinneringen regelmatig gedeeld gaan worden. Het zijn hele persoonlijke herinneringen, vaak over gebeurtenissen in het eigen gezin, maar u krijgt een goed beeld van hoe het er in die tijd aan toeging.




Vanaf 9 mei kunt u de verhalen van Thea over het buurtje Santvoort lezen op onze site.

Lees hier de aflevering 'Even voorstellen'