donderdag 30 juni 2016

Een parel van een foto: Huisschilder Kerkhoven

door Eric van der Ent

Dagelijks krijgen we oude foto's van Baarn en haar oude inwoners toegestuurd. Vaak prachtige foto's. Maar zelden krijgen we zulke geweldige foto's als deze toegestuurd!



Goed, de foto is beschadigd, maar het is nog steeds een genot om naar dit plaatje te kijken. Op het bord voor de deur is te lezen dat we hier kijken naar het winkelpand van huisschilder H.R. Kerkhoven. Deze huisschilder was gevestigd aan de Eemnesserweg. Op het bovenlicht boven de deur is de oude nummering van het pand te lezen: F. 168B, rechts naast de deur de nieuwe nummering, namelijk huisnummer 21.

Helmert Richard Kerkhoven is geboren op 1 april 1867 in Baarn als jongste zoon van Herman Joost Kerkhoven en Geertje van der Flier. Voor zijn huwelijk in 1890 woonde hij enige tijd in Oudshoorn, maar op 19 december 1890, twee maanden na zijn huwlijk met Tannetje Barbara van Noppen keerde hij terug naar Baarn. Aan de Eemnesserweg begon hij zijn handel in verfwaren en in de wintermaanden, als hij weinig schilderwerk te doen had, gaf hij les in schilderen. In een advertentie uit 1890 zien we dat hij daarvoor 50 gulden lesgeld vroeg. Een enorm bedrag in die tijd.

Helmert Richard Kerkhoven
Wie er op de foto afgebeeld staan weten we ook. Helemaal rechts met de fiets staat Helmert Richard zelf. Links naast hem zijn zoon Richard, die op 4-10-1901 in Baarn geboren is. Rechts naast de deur staat echtgenote Tannetje Barbera van Noppen (1862-1959), op de grond voor de deur zit zoon Helmert Richard Kerkhoven jr., geboren 4-11-1902. Achter hem, in de deuropening, oudste dochter Geertje Kerkhoven (1891-1976). Links naast de deur zoon Daniel Cornelis Kerkhoven, geboren 10-2-1893). De dame links is dochter Jannetje Kerkhoven, geboren 19-6-1897 en helemaal links, zittend voor het fietsenrek is zoon Jacobus Daniel Kerkhoven, geboren 5-4-1899. Op de foto staan twee kinderen niet afgebeeld, namelijk Herman Joost Kerkhoven (1894-1923) en Lena Kerkhoven (1896-1897).

Ik schat dat de foto rond 1910 gemaakt moet zijn.

Waar aan de Eemnesserweg het pand precies te vinden was weet ik (nog) niet. Op de foto is te zien dat het adres Eemnesserweg 21 was, maar in het overlijdensbericht van echtgenote Tannetje Barbara van Noppen staat Eemnesserweg 23 vermeld. Dat was in 1959, blijkbaar was er toen omgenummerd.



Bovenstaande foto is het huidige pand aan Eemnesserweg 21. In de tijd dat deze foto gemaakt is, zat kapper Ton Jansen in het pand. Toegegeven, het lijkt niet op het pand van de oude foto, maar kijk eens naar onderstaande oudere foto van hetzelfde pand. Het zou het toch kunnen zijn, of niet?


Helmert Richard Kerkhoven overleed op 9 maart 1945, vlak voor de bevrijding. Hij werd begraven op de nieuwe algemene begraafplaats aan de Wijkamplaan in Baarn.

Een kwitantie van H.R. Kerkhoven uit 1916


Met dank aan mevr. Ursula Groenendaal, Papendrecht voor de prachtige foto met aanvullende informatie.

P.S.: Dhr. M. Onclin uit Baarn heeft de mooie foto digitaal voor ons opgepoetst. Hieronder het resultaat.


Update 2-7-2016:

We kregen een leuke reactie van Dhr. D.H. Werner uit Culemborg:

Dag Eric,
 
Je vraagt in je verhaal waar dat pand aan de eemnesserweg dan moet hebben gestaan.
Kort voor de Teding van Berkhoutstraat(rechts) was een breed pad en achterin dat pad zat de werkplaats van Daniël Kerkhoven. Het is volgens mij hetzelfde pad wat later naar een later aangelegd parkeerterrein gaat, maar die situatie heb ik niet gekend. In datzelfde pad of ernaast zat in dezelfde tijd of iets later het bedrijfje van Van de Riet, die was meen ik ook schilder.
Rechts van het inrijpad dat ik zojuist bedoelde, stonden twee onder een kap oude huisjes, maar misschien was het maar één huisje. In dat huisje heeft Daniël (waarschijnlijk voor zijn trouwen), samen met zijn zuster Jannetje (Jannie) gewoond. Ik weet dat mijn moeder dikwijls bij Jannie kwam, ze zaten meen ik in dezelfde klas.
Later is Daniël vertrokken naar dat grote gebouw in de Weteringstraat hoek Vincent van Goghstraat (was dat vroeger niet een of ander kerk-of verenigingsgebouw?) daar had hij zijn schildersbedrijf, hij woonde in de aangrenzende woning links van het gebouw.
Daniël had twee (of meer?) kinderen, Herman en een meisje. Die jongen zat bij mij in de klas, het meisje is op dezelfde dag getrouw als ik.
Ik meen dat Daniël ook gymnastiekleraar was op het K.W.S., in de tijd dat ik daar op school was.  Heb je dat wel eens gehoord? Er zat inderdaad tussen het bedoelde pad en de Teding een grote woning, maar ik kan mij niet herinneren of dat er uitzag zoals de foto weergeeft, maar dat kan heel goed zijn.
Verder reikt mijn herinnering niet. Leuk verhaal overigens.

Veel succes en groetjes
Daan Werner.

Eric van der Ent






Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter