door Ed Vermeulen
|
Boek 'Duizend Jaar Baarn' |
De foto waar dit verhaaltje omheen is gedrapeerd komt uit de beeldbank van de Historische Kring Baerne (HKB) en was tot voor kort opgenomen in de sectie ’onbekend’. De foto is ook gebruikt als illustratie bij het verhaal ’Philips, Nederlands trots, ook een beetje Baarns trots’ in het fraaie, in 2014 uitgegeven, en inmiddels (bijna) uitverkochte boek ’Duizend Jaar Baarn.’
Het onderschrift bij de foto geeft aan dat we kijken naar de platenperserij in het fabriekscomplex aan de Torenlaan van het in Baarn gevestigde Philips Phonografische Industrie (PPI). Baarnaars spraken toen ook wel van ’de Philips’. Op deze plek is nu woonwijk Plantage. De sloop van de fabriek en de bouw van woonwijk Plantage werd uitgebreid beschreven in het mooie door Johan Hut geschreven verhaal ’Van Phonogram naar Plantage’.
|
Ingesloten door Torenlaan, Javalaan, Oosterstraat, Balistraat en Sumatrastraat zien we een zogenaamde 'Geluidsdrager Plantage'. Hier werden tientallen jaren met veel succes LP's, EP's, Singles en Musicassettes verbouwd! De oplettende kijker zal naast 'de Philips' ook andere sporen van het voorbije Baarn herkennen... Musis Sacrum, Sportveld Het Baarnsch Lyceum en Villa Java.
Foto: Coll. Stichting Groenegraf.nl |
Wie, Wat, Waar
|
Weerschip s.s. Cirrus op station.
Foto: Coll. Frank Haalmeijer |
De foto die we gaan bekijken, en waarvan ik u ga vertellen wat we werkelijk zien is gemaakt in februari 1969 en om misverstanden te voorkomen: ikzelf sta er niet op. (Op het moment dat de foto werd genomen maakte ik namelijk mijn, naar later zou blijken, laatste reis als 2e stuurman op het weerschip s.s Cirrus.
Deze reis begon op 6 januari 1969, bracht ons naar Station Alfa, ergens tussen IJsland en Groenland en eindigde op 11 februari toen het schip werd afgemeerd op de vertrouwde plek aan de Rotterdamse Parkhaven. In het daarop volgende verlof oriënteerde ik mij op een baan aan de wal. Dit lukte wonderwel, want per 1 april van het zelfde jaar 1969 trad ik in dienst van PPI. Mijn functie werd Assistent Speciale Projecten, de naam van mijn directe chef was A. (Ton) v.d. Brink en vanaf dag één was ik betrokken bij het op de foto vastgelegde project.)
En dan nu de bewuste foto van, jawel, de ’oude’ platenperserij; de nieuwe met volautomatische persen werd een paar jaar later in 1972 geopend. Kijkt u met mij mee?
|
Februari 1969, eerste persing World Star Festival
Foto: Coll. Historische Kring Baerne |
Op de voorgrond een zogenoemde tandempers. De operator (perser) kon hier twee persen tegelijk bedienen. U ziet de overhandiging door Bob Bouma, de toenmalige pers- en publiciteitschef van PPI en latere TV presentator/quizmaster, van de platenhoes bestemd voor de eerste persing van de LP ’World Star Festival’ aan Prins Sadruddin Aga Khan, de toenmalige Hoge Commissaris voor Vluchtelingen bij de Verenigde Naties. Naast de Hoge Commissaris zien we, ook in witte jas, een lachende Jan van Oostveen, een jonge HTS’er in dienst van PPI, bestemd om uitgezonden te worden naar één van de vele gebieden waar het bedrijf zich gevestigd had. In het midden, direct achter de pers herken ik de heren: Coen Solleveld, van 1966 tot 1982 President van Polygram, dat ooit begon als samenvoeging van Deutsche Grammophon Gesellschaft en Philips Phonografische Industrie. In 1972 werd onder zijn leiding de bedrijfsnaam Polygram ingevoerd (samengesteld uit Polydor en Phonogram), Pim Zalsman, directeur Philips Klassiek, Baarnaar, uitstekend schaker ook, aan wie de volgende quote wordt toegeschreven: ’De heren van Hoogwolde en de mannen van de fabriek.’, een opmerkelijke uitspraak uit andere tijden. Verder zien we Bernard Nusselder, manager van de afdeling Packaging & Design en Joop Buinink, directeur Gebiedsleiding (Regional Management). Meer namen heb ik momenteel niet paraat.
World Star Festival
|
World Star Festival Sadruddin Aga Khan |
’World Star Festival’ was een zogenaamde verzamel LP (compilatie) met daarop zestien bekende nummers van evenzoveel top artiesten. Het door de afdeling Repertoire Clearance & Coding aan deze plaat toegewezen catalogusnummer: DY 88888. De opbrengst van de verkoop van deze LP was bestemd voor het door de Verenigde Naties opgerichte fonds ter leniging van de ergste noden onder de ontelbare vluchtelingen die onze wereld, ook toen al, kende. Voor de liefhebbers hierbij een opsomming van alle nummers, de zogenaamde ’tracklist’ van de LP ’World Star Festival”. Allen ’Top of the Bill’ artiesten uit de toenmalige wereld van het topentertainment. Alle grote platenmaatschappijen waren vertegenwoordigd.
|
Tracklist World Star Festival |
De oplettende lezer ziet dat de speelduur van de kortste track 2 min. 10 sec. is en de langste 3 min. 37 sec. Ouderwetse singletijden! De hoesteksten (linernotes) werd geschreven door André Previn, Bert Kaempfert en Leonard Bernstein. Beroemde namen uit de wereld van de muziek!
|
André Previn Bert Kaempfert Leonard Bernstein |
Al eerder, in 1963, had de Verenigde Naties een verzamel LP uitgebracht onder naam ’All Star Festival’, in 1971 nog gevolgd door ’Top Star Festival’.
|
All Star Festival Top Star Festival |
World Star Festival was evenals All Star- en Top Star Festival een belangrijk, prestigieus en door het grote aantal meewerkende artiesten van verschillende platenmaatschappijen ook zeer gecompliceerd en bewerkelijk project. Het project werd bij PPI geleid door A. (Ton) van den Brink uit Soest, manager van de afdeling Speciale Projecten Int., gedreven zakenman, ervaren onderhandelaar en daarbij een uiterst bescheiden mens. Op de getoonde foto van ’zijn’ project, ziet u hem dan ook (met bril) links van de lamp enigszins op de achtergrond in de menigte. Het verhaal achter de foto van de eerste persing van ’World Star Festival’, in zwart-wit vastgelegd voor later.
Bedenk bij het lezen van het verhaal en het bekijken van de foto’s dat het gebeurde in het (muzikale) hart van ons eigen Baarn!
Met dank aan mijn goede (oud)collega’s : Aart de Stigter, Han Tendeloo, Jan Veldhuizen en Peter Wijdeveld.