In Hilversum op de Groest stonden er wel 6. De knipperbollen voldeden niet en werden buiten werking gesteld |
Met de kinderwagen oversteken kan een gevaarlijke bezigheid zijn |
Het voetgangersprobleem houdt ten nauwste verband met de snelle
ontwikkeling van het motorische verkeer. In verscheidene kranteartikelen,
welke in de loop der jaren over dit onderwerp geschreven zijn, heeft men
automobilisten en voetgangers geschilderd als gangsters en halve idioten. Wij
zullen daar niet aan meedoen. We weten nu zo langzamerhand wel, dat er
automobilisten zijn, die onverantwoordelijk rijden, en voetgangers, die de
schijn wekken, dat zij een eind aan hun leven willen maken. Dergelijke lieden
zullen er altijd blijven. Men kan alleen proberen door voorlichting en
opvoeding in dit opzicht heeft het Verbond voor Veilig Verkeer het publiek
reeds onschatbare diensten bewezen - hun aantal tot een minimum terug te
brengen.
Het komt ons voor, dat men over het algemeen te veel en te nadrukkelijk
over de schuldvraag twist, terwijl men aan de oorzaken, welke een ongeluk tot
gevolg hebben, vaak onvoldoende aandacht schenkt. De ervaring heeft geleerd,
dat deze oorzaken soms buiten de betrokkenen liggen; de gesteldheid van de weg
kan bijvoorbeeld een rol spelen. Zo heeft de A.N.W.B. een jarenlange strijd
gevoerd voor de verbetering van de oversteekplaats, welke in de verkeersgeschiedenis
bekendstaat als het "dodenkruispunt Laren". Toen dit kruispunt, nadat
er 'tientallen doden gevallen waren, eindelijk veranderd werd, hoorde men niet
meer van ongelukken. Er zullen op dit kruispunt wel fouten gemaakt zijn en de
rechter heeft inmiddels reeds lang de schuldvraag van elk ongeval afzonderlijk
vastgesteld, maar wie zijn uiteindelijk
verantwoordelijk voor velen van deze slachtoffers? Zijn dat niet de instanties,
die met de verbetering jarenlang getraineerd hebben! Een dergelijke strijd
hebben de inwoners van Wassenaar moeten voeren voor de veiligheid van hun kinderen,
die een drukke verkeersweg moesten oversteken. Het heeft hun heel wat moeite
gekost, voordat zij hun voetgangerstunnel kregen. Fietsers en bromfietsers gebruiken de trottoirs |
Als men de
voetgangers daadwerkelijk wil beschermen, zal men hun om te beginnen ruim baan
moeten geven. In verschillende steden zijn voorbeelden aan te wijzen van
trottoirs langs drukke verkeerswegen, die zo smal zijn, dat men bij het
passeren soms de stoep, af moet, wat veelal levensgevaarlijk is. Bredere
trottoirs en, als daardoor de rijweg te smal wordt, eenrichtingverkeer, zelfs
al vraagt dit financiële offers voor het aanleggen van een parallelweg, zijn
hier onzes inziens de enige oplossing. Zowel voetgangers als snelverkeer zullen
van een dergelijke verbeterde situatie profiteren.
Zo weinig heeft
men zich tot voor kort voor de voetgangers geïnteresseerd; dat men zelfs nog
geen behoorlijk inzicht heeft in de oorzaken, welke tot verkeersongevallen
leiden, waarbij voetgangers betrokken zijn. Enkele jaren geleden heeft het
Centraal Bureau voor de Statistiek verklaard, dat het niet het materiaal
krijgt, dat geschikt is voor het vormen van een gefundeerd oordeel. Men heeft
toen op verzoek van de A.N.W;B. een speciaal onderzoek ingesteld naar de
ongevallen met dodelijke afloop, zodat wij u thans tenminste enkele globale
cijfers kunnen geven. Voor ouderen is oversteken vaak een kwestie van leven en dood? |
In de periode
1950-1954 hebben de voetgangers een triest record behaald met een dodencijfer,
dat hoger is dan van welke andere groep verkeersdeelnemers ook, namelijk: 1940.
Hiervan waren 882 slachtoffers jonger dan negen jaar en 739 vijftig jaar en
ouder. Een groot aantal voetgangers vond de dood, omdat zij op een donkere weg
van achteren waren aangereden. Personenwagens bleken met 714 doden de grootste
vijanden van de voetgangers; daarna kwamen de vrachtauto's met 686 en verder in
dalende lijn motorrijwielen (134), autobussen (108), trajns (90),
paard-en-wagens (72) enzovoort. Personenwagens maken over het algemeen meer
slachtoffers onder oudere personen. Wellicht zal men dit moeten toeschrijven
aan de doorgaans grotere snelheid. Als dit inderdaad zo is, hebben de
voetgangers reden tot juichen, nu in de bebouwde kom weer een maximumsnelheid
is ingevoerd. Vrachtauto's maken meer slachtoffers onder de kinderen. Grote
gevaren schuilen in het klimmen achter op de wagen of spelen achter een wagen,
die plotseling achteruit gereden wordt.
Bij
onderzoekingen komt men vaak tot verrassende ontdekkingen. Uit een Engelse
publikatie, getiteld "The Child on the Road" - het kind op de weg -
waarvoor men dertigduizend verkeersongevallen met letsel bestudeerd heeft,
blijkt, dat' jongens van vijftien en zestien jaar driemaal zoveel ongevallen
krijgen als vijf- en zesjarigen, die pas naar school gaan en van wie men
gedacht had, dat zij in het verkeer het grootste risico droegen. Met dit al is
de voetganger vooralsnog een paria op de weg. Dit geldt in hoge mate zelfs op
wegkruisingen, waar politieagenten met stopborden staan. Als het bord op groen
gezet wordt, krijgt men vaak nog geen gelegenheid om over te steken van wegen
het verkeer, dat rechtsaf slaat. Ook verkeersagenten schijnen weleens te
vergeten, dat er ook nog voetgangers zijn. losliggende stoeptegels ook zo leuk! |
Men is jarenlang
in brede kringen voorstander geweest van ondergrondse oversteekplaatsen voor
voetgangers. In sommige steden, onder andere in Arnhem, heeft men hiermee
proeven genomen, maar het resultaat was verre van bevredigend: men maakte er
weinig of geen gebruik van. Nu is het mogelijk, dat deze oversteekplaatsen niet
bijzonder gunstig liggen, maar als men de voetgangerstunnel bij het Centraal
Station te Amsterdam, waarop niets aan te merken is, als voorbeeld neemt, kan
men ronduit zeggen, dat de voetgangers hard bezig zijn hun belangen te
verprutsen. Het geld, dat in deze tunnel is gestoken, is echter niet
weggegooid. Over enkele jaren zal het verkeer zo zijn toegenomen, dat men hem
wel zal moeten gebruiken.
In de komende
jaren zal het voetgangersprobleem meer dan ooit tevoren de aandacht hebben van
de experts. De tijd dringt, want het aantal doden wordt steeds groter. In de
periode van januari tot juli van dit jaar eiste het verkeer
tweehonderdzesendertig slachtoffers onder de voetgangers. Het is een schrale
troost, dat men daartegenover als recente verbeteringen de maximumsnelheid van
het snelverkeer en de knipperbollen kan plaatsen, maar een begin is er. Men
heeft blijkbaar eindelijk ontdekt, dat wij nog bestaan. Wij, voetgangers.
http://www.grijsvuur.nl
Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter
Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter
Kom in actie en deel ook uw Baarnse herinneringen op Groenegraf.nl