Leendert Johannes Beerschooten |
Wat gebeurde er op 10 mei 1940:
Toen de opeenvolgende berichten bij het
Nederlandse oppercommando en de Nederlandse regering binnenkwamen, deelde het
Algemeen Hoofdkwartier om 05.15 uur mee: "Van drie uur af hebben Duitsche
troepen de grens overschreden. Vliegaanvallen zijn geprobeerd op enkele
vliegvelden. Weermacht en afweer zijn paraat bevonden. Voor zover bekend zijn
ten minste 6 Duitsche vliegtuigen neergehaald."
De Duitse gezant overhandigde om 06.00 uur
een verklaring, waarin de inzet van een geweldige troepenmacht werd
aangekondigd. Duitsland garandeerde de staat van bezit in Europa en overzee
indien verzet zou uitblijven. Zo niet, dan bestond er gevaar voor volledige
vernietiging van land en staatsbestel. Als motivatie vermeldde men een
dreigende inval van Frankrijk en Groot- Brittannië, België, Nederland en
Luxemburg. In haar antwoord wees de regering de Duitse aanval verontwaardigd af
en verklaarde dat Nederland geen enkele overeenkomst had gesloten of overwogen
met welke natie dan ook. Nederland verklaarde dat het zich in oorlog beschouwde
met het Duitse Rijk.
De regering liet haar vertegenwoordigers in
Parijs en Londen weten dat "aan ons land te verlenen bijstand welkom zal
zijn". Op hun beurt lieten de Franse en Britse regeringen weten dat deze
hulp zo mogelijk zou worden verleend. Nog diezelfde ochtend rukte het Franse 7e
Leger op richting België en Nederland.
De Nederlandse regering bleek in deze eerste oorlogsdagen een meester in selectieve informatievoorziening. Er werd slechts weinig concrete informatie aan de Nederlandse bevolking doorgegeven. Alles wat de Nieuwe Rotterdamsche Courant 's avonds kon melden, was dat de Duitsers met vier pantsertreinen waren binnengevallen. Een ervan was bij Venlo samen met de spoorbrug in de lucht gevlogen. Ook de andere drie zouden vernietigd zijn. Verder zouden 70 Duitse vliegtuigen zijn neergehaald. Daarbij zouden 1000 parachutisten op één dag zijn gedood. Er werd met geen woord gerept over de andere Duitse troepen. Ook zouden er "zwakke, in het binnenland gelande vijandelijke afdelingen trachten zich te handhaven". De werkelijkheid was dat Duitsland, in de toentertijd grootste luchtlandingsoperatie uit de geschiedenis, rond de residentie bijna 8000 man aan de grond had gebracht rond Den Haag, Rotterdam en Moerdijk.
Een Bf-109 |
Tijdens de mobilisatie werd de 1e Jacht
Vliegtuig Afdeeling (1e JAVA) op vliegveld de Kooij in Den Helder gestationeerd.
Zij beschikten over Fokker D.XXI’s. Op 10 mei 1940 boden toestellen van deze
eenheid fel tegenstand tegen de Luftwaffe. Het terrein zelf kreeg een aantal luchtaanvallen
te verduren. De meeste gebouwen en lesvliegtuigen gingen daarbij verloren.
Tijdens deze aanvallen is mijn oom, Leendert Johannes Beerschooten die Korporaalradiotelegrafist bij de Afdeeling 1e JAVA op vliegveld de Kooij was, die dag helaas gesneuveld, door toedoen van de mitraillerende Bf-109's vliegtuigen van de duitsers. Hij is begraven op de nieuwe Algemene Begraafplaats hier in Baarn, vak 18 nummer 6.
Grafzerk L.J. Beerschooten |
Tijdens deze aanvallen is mijn oom, Leendert Johannes Beerschooten die Korporaalradiotelegrafist bij de Afdeeling 1e JAVA op vliegveld de Kooij was, die dag helaas gesneuveld, door toedoen van de mitraillerende Bf-109's vliegtuigen van de duitsers. Hij is begraven op de nieuwe Algemene Begraafplaats hier in Baarn, vak 18 nummer 6.
Tijdens de oorlog had mijn oom een Oorlogszakboekje bij zich. In het oorlogszakboekje staat het uittreksel uit de Nederlandse vertaling van het op 27 juli 1929 te Genéve gesloten Verdrag voor de verbetering van het lot der gewonden en zieken, zich bevindende bij de legers te velde, bekend gemaakt bij Koninklijk Besluit van 25 oktober 1932, Staatsblad Nr. 514.
Oorlogszakboekje |
Telegram met de uitnodiging |
De voordracht |
bronzen kruis |
Een bijbehorende oorkonde |
Brief van de Oorlogsgravenstichting |
In augustus 1967 kreeg mijn opa een brief van een Commandant van de Koninklijke Luchtmacht, J. Eden. Hierin werd uitgelegd dat zij een blijvend contact met de nabestaanden wilden onderhouden via "Het van Weerden Poelmanfonds.
Brief over de van Weerden Poelmanfonds |
Het onderhouden van de graven van mijn
familie, waaronder die van oom, doe ik zelf op de begraafplaats. Wel zorg ik ervoor dat voor 1 mei de
graven nog even extra aandacht krijgen.
Op het bevrijdingsmonument tegenover het station zijn 2 plaquettes aangebracht. Op de rechter plaquette staat ook de naam van Leendert Beerschooten.
Op het bevrijdingsmonument tegenover het station zijn 2 plaquettes aangebracht. Op de rechter plaquette staat ook de naam van Leendert Beerschooten.
Het bevrijdingsmonument staat symbool voor vrede en veiligheid. Het kruis herinnert aan de oorlogsslachtoffers en de muur verbeeldt de fusillademuur waartegen velen het leven lieten.
Het monument, een ontwerp van Ir. Daniël Horn (26-04-1903) werd onthult op 3 mei 1947, is een uit blokken natuursteen opgetrokken gedenkmuur met in het midden een kruis. Aan weerszijden bevindt zich een gebogen lage bakstenen muur, waarop een plaquette is bevestigd. Op de rechterplaquette zijn de namen van de 31 Baarnse oorlogsslachtoffers vermeld. Op de linkerplaquette wordt de betekenis van het monument uitgelegd. Aan de voorkant van de muur is een gemetseld plateau aangelegd. De tekst op de muur luidt: '1940 1945'.
Het monument, een ontwerp van Ir. Daniël Horn (26-04-1903) werd onthult op 3 mei 1947, is een uit blokken natuursteen opgetrokken gedenkmuur met in het midden een kruis. Aan weerszijden bevindt zich een gebogen lage bakstenen muur, waarop een plaquette is bevestigd. Op de rechterplaquette zijn de namen van de 31 Baarnse oorlogsslachtoffers vermeld. Op de linkerplaquette wordt de betekenis van het monument uitgelegd. Aan de voorkant van de muur is een gemetseld plateau aangelegd. De tekst op de muur luidt: '1940 1945'.
Linker plaquette van het monument |
bevrijdingsmonument op 4 mei in Baarn |
Tijdens de dodenherdenking op 4 mei gebeurde het wel eens dat er een aantal vliegtuigen over kwamen. Zij vlogen dan over in " De Missing Man Formation".
De Missing Man Formation is een eerbetoon aan een overledene, meestal een
mede-vlieger of staatshoofd. Ook kan het een herdenking zijn voor de gevallenen
in een strijd of oorlog. Het ritueel van de Missing Man Formation kent twee
varianten. De eerste variant is dat de fly past wordt uitgevoerd door een
formatie, waarbij duidelijk te zien dat één vliegtuig ontbreekt (de ‘missing
man’). Dit wordt gedaan als er maar drie vliegtuigen zijn om de formatie mee te
vliegen. De tweede variant is de viermans-formatie waarbij één van de
vliegtuigen op het moment suprème steil omhoog klimt. Ook bij de
viermans-formatie is het mogelijk dat één vliegtuig simpelweg ontbreekt. In 2007 heb ik de eerste variant hiervan in Baarn gezien.
De ‘missing man’ |
http://ljabakker.magix.net/websitehttp://www.grijsvuur.nl
Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter