"Op deze 10e juni zit heel Baarn langs het nieuwe
spoorwegravijn geschaard, om het verschrikkelijke monster dat
"spoortrein" heet, te zien voorbijrazen. 't Was ook verschrikkelijk -
wat een snelheid! 't Is duivelswerk," riepen velen, daor kriegen ze me
nooit niet in!" Maar ... die t' hardst schreeuwden, hebben er het eerst
een ritje mee gedaan.
de Klaphekjes gezien vanaf de Gerrit van de Veenlaan |
Maar diezelfde spoorlijn deelde Baarn in tweeën en hoewel er "aan de overkant" nog lang niet zoveel huizen stonden dan thans, om de bossen en de straatweg te bereiken, moest men de spoorlijn oversteken en naast de "grotjes" (aan de kant van de Gerrit van de Veenlaan) dienden daartoe de "klaphekjes". Bovenstaande foto van Adriaan Boer uit het begin dezer eeuw toont het klaphekje bij de Gerrit van de Veenlaan. Op foto's uit later in de tijd zagen wij bij het hekje een bordje staan met het opschrift: "Voorzichtig Let op de Treinen".
Men vertelde ons, dat de oversteekplaatsen en dus ook de hekjes, verdwenen zijn ln het jaar 1909, toen een jongen van 9 jaar, Willem Zondag geheten, door de trein werd gegrepen en gedood. Op maandag 6 december 1909 werd hij onder grote belangstelling begraven.
De voetbrug over het ravijn maakte trouwens de gevaarlijke
oversteekplaatsen overbodig, deze brug werd in 1911 in gebruik genomen. De
brugjes waaronder men doorliep, voor men de klaphekjes bereikte, zijn er heden
ten dage nóg, u vindt ze in het wandelpad langs het spoorwegravijn, tussen de
voetbrug en de Emmabrug. Nog altijd een geliefd wandelpad voor plaatsgenoot en
vreemdeling.
Geplaatst door L.J.A.Bakker
http://www.grijsvuur.nl
Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter
De Klaphekje en de "Grotjes" gezien vanaf de "Prinses Marielaan" |
Geplaatst door L.J.A.Bakker
http://www.grijsvuur.nl
Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter