De Riko Fuchs van Ries Kooij - april 2012
Een echte Baarnaar kent hem natuurlijk: Ries Kooij, of volledig: Marinus Kooij. Ries Kooij werd in 1916 geboren als zoon van Peter Kooij en Johanna de Ruiter. In de jaren veertig van de vorige eeuw trouwde hij met Johanna van den Broek (1919-1999) uit Soest.
Bij het horen van de naam Kooij zullen vele Baarnaars gelijk denken aan het garagebedrijf aan de Eemnesserweg op de hoek met de Nieuwstraat. Dat was inderdaad van Ries en naast dat garagebedrijf dreef hij tevens een taxibedrijf en ambulanceservice. Nee, Ries Kooij zat niet stil.
Het bedrijf had Ries overgenomen van zijn vader Peet Kooij die in eerste instantie fietsenmaker was aan de Dijkweg in Baarn. Later begon Peet een taxibedrijf en verhuurde auto's.
Zoon Ries had al vroeg een passie voor bromfietsen en motoren. Hij hielp zijn vader in de fietsenmakerij. Ondanks dat de fietsenhandel van zijn vader niet werd voortgezet behield Ries zijn interesse voor fietsen en motoren. Ries ontwikkelde in de beginjaren vijftig van de vorige eeuw een fiets met hulpmotor.
Ries met achterop broer Bart en achteraan moeder Johanna de Ruiter. |
Hij noemde zijn creatie de Riko Fuchs. Riko, natuurlijk een afkorting van zijn naam: Ries Kooij en Fuchs, naar het hulpmotortje dat hij gebruikte om de fiets aan te drijven. De constructie van de Riko Fuchs was uniek. Het 38cc motorblokje was voor de trapas opgehangen. Voor deze constructie werd aan Ries octrooi verleend. De frames voor deze gemotoriseerde fietsen werden bij vader Peet in de Dijkweg zwart gemoffeld.
Iemand in de Schoolstraat leverde de tanks. Vader Peet trok de biezen op de tanks strak. Een heel precieze klus. Ries was trots op zijn creatie van de gepatenteerde kettingconstructie. Op de constructie werd namelijk wereldpatent verleend, hoewel de papieren daarvoor niet meer zijn te vinden.
het motorblok |
Ries was trots op zijn creatie. Op het dak van de auto van Harry Stor werd de Riko Fuchs voor het RAI-gebouw in Amsterdam geshowd. Voor 495 gulden werd de fiets aan de man gebracht, maar een groot succes is het niet geworden. Er zijn er hoogstwaarschijnlijk maar een paar verkocht.
Voor zover bekend bestaan er van deze fiets nog twee exemplaren. Eén is in bezit van de heer Jan Maat.
Wilt u uw herinneringen delen, stuur een e-mail naar: bakker.groenegraf@gmail.com. Of een briefje aan: Baarnsch Geheugen Marisstraat 4, 3741 SK BAARN