woensdag 26 april 2017

Herinneringen van Hans (24): Straatmuzikant in Baarn en Bali





Een paar jaar geleden hebben we in Bali Rob van Wely leren kennen. Van beroep: straatmuzikant. Maar dat was niet wat hij veel in Bali uitoefende. Daar was hij vooral bezig met filmen en omdat het ook mijn passie is, hadden we gelijk een klik en zijn we goede vrienden geworden. 


Het was zijn gewoonte om de halve tijd tijd van het jaar in Bali te zijn en de andere helft in Zuid Frankrijk en Zwitserland, alwaar hij met gedrevenheid zijn muzikale talenten op straat ten toon spreidde, hetgeen hem zoveel opbracht dat hij er niet alleen van kon leven maar zelfs ervan naar Bali kon gaan. 


Toen hij hoorde van mijn ‘roots’ in Baarn, vertelde hij mij dat hij ooit in Baarn op straat had gespeeld. In de Laanstraat. Het was kennelijk zo opmerkelijk dat de Gooi- en Eemlander een artikel met foto eraan heeft gewijd. En Rob kon zowaar het artikel op zijn laptop te voorschijn toveren als 'bewijs'.








Dat was in het jaar 1977. Toen was ik zelf inmiddels al weer een jaar of twee uit Baarn weg. 
Dus toen hebben onze wegen elkaar niet gekruist maar in Bali dus wel. Mijn vriendin Fifi en ik zijn hem diverse keren gaan opzoeken in het dorpje waar hij inmiddels zijn stekkie heeft gevonden. Een piepklein dorpje, waar hij geheel is opgenomen in de lokale bevolking. En heeft hij daar het echte Bali filmisch kunnen vastleggen. Hij heeft inmiddels er een film van gesmeed en in Zwitserland vertoond. Maar sowieso zijn er diverse filmpjes van hem te bewonderen op youtube.
Als er wat te doen was in het bijzonder pittoreske tempeltje in het dorp, dan nodigde hij ons uit om dat samen mee te maken en heb ik dus ook speciale filmpjes kunnen schieten. Dat was met name op de dag van nieuwe maan ('tilem') en die van volle maan ('purnama'), op Bali zijn dat bijzondere dagen. Het ritueel eindigde dan meestal met dansende dames, die dan volledig in trance gingen. De manier waarop dat plaatsvond, was zelfs voor de Balinezen heel apart. En Rob legde ons uit dat Balinezen soms van ver kwamen om de raad en de zegen te vragen aan de priester, die bekend stond om zijn speciale gaven.
Op mijn verzoek heeft Rob een paar nummertjes gespeeld, op zijn terras voor zijn huisje en in het rijstveld. Het begon toen net te regenen en daarop onmiddellijk inspelend zong hij ‘Singing in the rain.’ Het filmpje staat op youtube. 

Bali: Rob van Wely sings/plays 'Singing in the rain' in the rice fields by Hans & Fifi
https://www.youtube.com/watch?v=7ItGRtyffaQ

En was het toeval? Toen hij in Baarn speelde was het volgens het artikel regenachtig en toen op Bali dus weer.

In feite is Rob een professionele muzikant, heeft diverse eigen nummers geschreven, die te beluisteren zijn op de CDs die hij heeft uitgebracht. 













Zijn podium is de straat, hij houdt daarvan en doet dat dus al bijna zijn hele leven. Heel bijzonder.
En omdat er dus een connectie is met Baarn, waar hij volgens het artikel door de dorpelingen goed is ontvangen en waar hij zelf ook goede herinneringen aan heeft, kan ik niet nalaten dit met u als lezer van het Groene Graf te delen.
Ik kom net net terug van Bali en uiteraard heb ik hem daar weer ontmoet. Alleen hij was verhuisd naar een ander dorpje, maar dat maakte niets uit, het was weer heel leuk.


Hans Smeekes














Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter