maandag 24 december 2012

Verhuizen met Bosveld

Dit vind ik een juweeltje van een foto! Wel een foto met vraagtekens. Blijkbaar wordt hier verhuisd. Een prachtige ouderwetse vrachtwagen. Op de bovenrand staat geschilderd 'verhuizingen'. Op het doek van de laadruimte: 'Firma W. Bosveld, Baarn-Utrecht'. Op het houten beschot van de laadruimte is ook nog 'Auto's Messing Baarn' te lezen.


De foto moet rond 1920 gemaakt zijn. Volgens mij is de foto gemaakt in de Faas Eliaslaan. Ik denk dat ik achter de vrachtwagen de ingang van het Cantonspark herken. Waarschijnlijk is de foto gemaakt door Dirk Hornsveld (1892-1971), zoon van Hendrik Hornsveld en Hendrika van de Woord. Vader Hendrik staat midden voor de vrachtwagen. Zijn kwekerij 'Burbankia' was ook in de Faas Eliaslaan te vinden, tegenover de ingang van het Cantonspark. De foto zou dus gemaakt kunnen zijn vanuit de tuin van 'Burbankia'. Wie er in de vrachtwagen zit en wie er tegen de voorkant van de vrachtwagen leunt is mij niet bekend.

Het verhuisbedrijf heet dus W. Bosveld. Kan iemand me meer vertellen over dit bedrijf? In de Schoolstraat was volgens het adresboek van 1917 vrachtrijder J. Bosveld te vinden. Dat zal zeer waarschijnlijk hetzelfde bedrijf zijn.

Auto's Messing Baarn is duidelijk, dat is het Autobedrijf op de Brink bij de ingang van de Laanstraat. Ik denk dat Bosveld een korting bij de aanschaf van de vrachtwagen zal hebben gekregen onder voorwaarde dat hij reclame voor Messing op zijn vrachtwagen maakte.

Ik hoop dat u meer informatie over deze foto en de betreffende bedrijven kunt geven.

Update 28-12-2012:

Dhr. D.H. Werner uit Culemborg, kleinzoon van Hendrik Hornsveld (zie foto) stuurde per email aanvullende informatie:


Alweer zo'n mooie oude foto van een auto op massieve banden, zal wel lekker gehobbeld hebben.
De foto is inderdaad genomen vóór Cantonspark, of liever vóór Burbankia. Opa (Hendrik Hornsveld, EvdE) liet vaak pakjes en kisten met planten vervoeren naar kwekers en bloemenzaken elders; vroeger veel naar Utrecht, en ik meen ook naar Hilversum, later veel naar Amsterdam en in de oorlogsjaren reed Van der Woord voor de zaak naar Amsterdam. Later kreeg Klaas (zoon van Hendrik Hornsveld EvdE)  een eigen bestelwagen voor zijn ritten naar Amsterdam.

Vóór de auto staat Hendrik's zoon Theus Hornsveld, die op 31-jarige leeftijd reeds overleed. Hij was chauffeur en auto- en motor-monteur en had op Burbankia een eigen garage.
De foto is inderdaad genomen door zoon Dirk, die op elke glasplaat die hij afdrukte een nummer schreef; zo zijn alle oude familiefoto''s voorzien van een nummer.
Waarom Messing op de wagen vermeld wordt weet ik niet, ik denk reclame, maar misschien is die oude vrachtwagen ook wel geleverd door Messing.


In de Schoolstraat was verhuisbedrijf Van Maanen te vinden. Ik weet nog dat zij met met paard en wagen reden, dat was voor de oorlog, later hadden zij een paar grote vrachtauto's. Zij hadden een hele grote garage naast het woonhuis. De oude Van Maanen met zijn vrouw woonde in dat huisje. Het lag naast de grote speeltuin van de Amalia-bewaarschool. De vrouw van Jacob van Maanen heette Bosveld. Hun dochter Alie was de hartsvriendin van mijn moeder (Maria Hendrika Hornsveld (1891-1978) EvdE). Alie was getrouwd met Willem Heetmaijer. Willem werkte deels in de zaak van Van Maanen en deels deed hij allerhande klusjes. Hij is lange tijd huis- en tuinknecht geweest bij de familie Huneus aan het Stationsplein. Toen Alie ging trouwen zijn haar ouders in een klein huisje getrokken dat heel diep achter in de tuin stond, ongeveer tegen de kwekerij van Wilgenburg aan de Cantonlaan. Ik weet niet of het huis en de garage aan de Schoolstraat er nog staan. Toen ik nog op de bewaarschool zat (hoe lang geleden is dat wel niet) liep ik wel eens naar het hek om de speeltuin, waarbij het einde bij de oude Van Maanen uitkwam. Ik liep daarheen, niet alleen om opoe Van Maanen-Bosveld gedag te zeggen, maar vooral om die kleverige boterbal te vangen! De zoons van het echtpaar Van Maanen-Bosveld, Wouter en Evert zaten in de zaak. Wouter woonde tegenover de zaak, een paar huizen vóór de smederij van Huisman. Evert is later naar Australië of Nieuw Zeeland verhuisd. Een stukje nostalgie over ons oude Baarn...


Tot zover het bericht van dhr. Werner. Wat heerlijk toch om dat soort herinneringen te lezen toch?
De oude Jacob van Maanen (1861-1941) van het transportbedrijf was een zoon van Evert van Maanen en Teunisje Buitenhuis. Hij was, zoals dhr. Werner hierboven beschreef, getrouwd met Gijsbertje Bosveld (1854-1941). Zij was een dochter van Wouterus Bosveld en Aaltje van Domselaar. Deze Wouterus was ook voerman en vrachter. Ik denk dat we met een gerust hart mogen aannemen dat de vrachtwagen die op bovenstaande foto is afgebeeld van deze Wouterus Bosveld was. Hij is echter al in 1908 overleden. Ik denk dat Jacob van Maanen de eerste jaren het bedrijf nog voortgezet heeft onder de naam van zijn schoonvader Wouterus Bosveld. Hieronder nog een foto waarop veel van bovengenoemde hoofdpersonen uit dit verhaal te zien zijn.

Foto genomen in 1938 ter gelegenheid van het 50 jarig huwelijk van Jacob van Maanen en Gijsbertje Bosveld. Dat is het oudere echtpaar midden vooraan. Wilt u precies weten wie er op de foto staan afgebeeld, klik dan op de foto.



Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter.