door Cees Roodnat
Jan in zijn atelier aan het werk (Foto coll. Groenegraf.nl) |
Zeker Annelies niet, mijn vrouw, die in 1966 met mij aan de Jelburg studeerde, dat jaar stage liep in Bussum maar in vrije tijd bij Jan kwam boetseren. Met de fiets of trein was ze er in een ommezien. Onze docente Handenarbeid, zelf beeldhouwer had haar geïntroduceerd omdat ze wel wat in haar zag. Jan kennelijk ook, want op dagen dat hij geen les gaf op scholen, aan de Sociale Akademie De Nijenburgh of de Nutsschool voor vrije expressie, kon ze er voor f.25,- per maand terecht, soms met nog een paar andere creatievelingen. Jan’s atelier bevond zich toen nog in de Nijverheidsstraat, in een buurtje achter de Pauluskerk /hoek Bosstraat, dat op de nominatie stond te worden afgebroken. Dichtbij het oude Politiebureau, om de hoek een snackbar waar je een kroketje kon halen. Ik haalde haar na zo’n boetseersessie wel eens op, of zat een deel van de tijd uit op een van de doorgezakte banken die in het atelier stonden. Zij heeft nog warme herinneringen aan die plek en herinnert zich de ruimte als een soort bedrijfshal, voormalige garage of smederij. Straatklinkers als vloer, belegd met een paar versleten kleedjes. Een enorme houtkachel troonde in het midden, bij een muur een indrukwekkende oven, werk- en draaibanken, lasapparatuur, soorten gereedschap, klemmen en tal van Jans beelden en plastieken, voltooid of nog in bewerking. Heel die stoffige uitdragerij stond in scherp contrast met die prachtige kunstwerken.
Jan’s “spelende kinderen” op gymzaal De Loef. (Foto coll HKB) |
Jan in zijn atelier in de Nijverheidsstraat (Foto coll. Groenegraf.nl) |
Dat Jan ook met veel collega-kunstenaars zoals Jaap de Ruig of Monica Keijzer, waarmee hij jarenlang de Nutsschool voor vrije expressie runde, regelmatig overhoop lag, hoorde ze later pas. Hij had van huis uit ook weinig anders meegekregen. Jan bleef een leven lang die eigenzinnige dwarskop, behept met dat extreme rechtvaardigheidsgevoel, wars van autoriteiten, die zich als autodidact snel ondergewaardeerd voelde. Als van huis uit gereformeerd meisje leerde mijn aanstaande zó, ongevraagd maar niet zonder profijt, al kleiend door een socialistische bril naar de werkelijkheid kijken.
“Staand vrouwtje” achter het Gemeentehuis (Bron: Wikipedia) |
Na een hartaanval stierf Jan in een ziekenhuis in Tiel in 1992 (nu 25 jaar terug) alsnog. De begrafenisstoet vulde een paar dagen later de Torenlaan van begin tot eind. “Hij was er nog zo eentje, die nu niet meer gemaakt worden” zou mijn moeder gezegd hebben.
Geraadpleegd:
– Jan Broerze, Wikipedia
Meer weten? Lees ook: Jan Broerze, de kunstenaar die geen consessies deed,
Henriëtte Beuk, Baerne december 2013
Dit verhaal verscheen op maandag 6 november 2017 in de Baarnsche Courant in de rubriek
’Vandaag is morgen alweer gisteren (bruggetjes naar vroeger)’
Deze rubriek is een samenwerking tussen de Historische Kring Baerne en Groenegraf.nl
Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter