donderdag 3 januari 2013

Hondenkarren in het Baarnse straatbeeld

Ik werd vorige week benaderd door dhr. Bert Willemen uit Rijen. Hij is beheerder van de website www.hondmethondenkar.nl en had op groenegraf.nl een foto van een hondenkar gezien. Hij wilde de foto graag gebruiken op mijn site. Het ging om onderstaande foto die we in 2009 mochten ontvangen van dhr. R.D. Kragt uit Gemonde.

Adrianus Pieter Derksen (1908-1948) met een hondenkar van melkfabriek Amersfortia
Dit is geen Baarn, maar Amersfoort. Achter de kar loopt Adrianus Pieter Derksen (1908-1948), zoon van Berend Adrianus Derksen en Hendrika Christina Pineda. Adriaan werkte bij de in 1987 gesloopte melkfabriek 'Amersfortia'. Deze fabriek was te vinden aan de Van Randwijcklaan in Amersfoort. Als u goed kijkt ziet u onder de handkar een hond staan. Deze hond zat vast aan de kar en zorgde ervoor dat Adriaan minder zwaar hoefde te duwen aan zijn kar.

Naar aanleiding van de vraag van dhr. Willemen dacht ik, laat ik eens kijken of ik nog meer foto's van zulke hondenkarren heb. Tot mijn eigen verbazing vond ik maar liefst vier van zulke foto's.

Gerdines van Schaaik (1887-1938)
Deze foto ontving ik van dhr. Raymond van Schaaik. Op de foto is de in Baarn geboren broodbezorger Gerdines van Schaaik (1887-1938) afgebeeld. Zoon van Jaspert van Schaaik en Diena Kuiper. Ook onder deze kar is een hond te zien, die zijn baasje helpt bij het voortbewegen van de broodkar.

Dirk van den Broek (1884-1940)

Nog zo'n mooie foto. Deze ontving ik van Anja Laurijsen-Van Kooij uit Baarn. Afgebeeld is Dirk van den Broek (1884-1940), zoon van Gerrit Hendrik van den Broek en Johanna Maassen. Dirk was kruidenier en aangesloten bij de Coop Vooruit. Ook onder deze kar een hond die zijn baas helpt bij het transport.

Willem Radstok (1870-1942)
Helemaal goed te zien is het niet, maar ook onder deze kar is een hond te vinden. De snuit van de hond is net achter het voorste wiel te zien bij de klomp van Willem Radstok (1870-1942), zoon van Gerrit Radstok en Elisabeth Smit. Willem woonde in de Elisabethstraat en in de Gaslaan. Hij had vele beroepen: schoorsteenveger, arbeider, opperman en zelfs handelaar in onroerende goederen. De foto mochten we ontvangen van mevr. M.M. Broerze uit Soest.

Willem Radstok (1970-1942) met de zussen Jannetje en Melisje van de Bunt. Het jongetje is waarschijnlijk Cor Limper, zoontje van Jannetje van de Bunt.
Ook deze foto ontving ik van mevr. M.M. Broerze uit Soest en ook hier staat Willem Radstok afgebeeld. Het is slecht te zien, maar volgens mij ligt ook hier een hond onder de kar.

Blijkbaar kwam het fenomeen hondenkar vaker voor dan ik dacht. Bovendien dacht ik bij een hondenkar altijd dat de hond vóór de kar liep en de kar achter zich aan trok. Dat zal ongetwijfeld ook gebeurd zijn, maar op deze foto's is in alle gevallen de hond onder de kar gebonden. Pas in 1962 werden hondenkarren (natuurlijk terecht!) verboden.

Heeft u nog van dit soort foto's? Laat het dan alstublieft weten. Ik maak graag een scan van de foto's.


Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter