vrijdag 14 november 2014

Sjaak Nijman van Breukelen naar Baarn


Sjaak Nijman

Vele jaren is Sjaak Nijman bij de brandweer van Breukelen geweest. Het brandweerkorps daar stond toen onder leiding van commandant Lamére. In 1957 verhuisde Sjaak naar Baarn en besloot ook hier bij de brandweer te gaan. ‘Na de verhuizing ben ik zelfs nog een jaar lang lid gebleven van de brandweer in Breukelen. In de weekenden was ik daar namelijk nog heel veel.’
Sjaak en zijn collega's van Breukelen
 



De eerste hoofdbrandwacht

‘In Baarn volgde ik diverse opleidingen. Ik was de eerste hoofdbrandwacht. De commandant van de brandweer uit Soest, de heer Groart, nam het examen af, dat ik samen met collega’s van andere brandweerkorpsen deed. Mede met collega’s die in militaire dienst waren geweest, oefende ik in de praktijk vele malen voor dat examen. We hadden altijd erg veel lol in deze oefeningen.’

Brandwacht lopen in de Bavo

‘Vele malen hebben we brandwacht gelopen in het oude badhotel de Bavo. Ik weet nog dat ik daar eens twee minuten te laat aan kwam om mijn dienst te lopen. De heer Jan van der Horst stond mij al op te wachten. Ik was te laat... Ja, dank je wel, maar ik was net klaar met mijn autorijles.’
 Commandant van de PTT bedrijfsbrandweer
‘Vanuit mijn functie van chef kantoordienst en bestellingen was ik tevens commandant van de bedrijfsbrandweer en de schietploeg. Dit laatste ter beveiliging van het postkantoor. Ik weet nog dat mevrouw Van Velzen ons de ehbo-lessen gaf.’
Sjaak (B) en de PTT Bedrijfsbrandweer van Baarn 

Als mijn spaarboekje verbrandt, krijg ik dan mijn geld nog terug?

‘Natuurlijk was je in die periode een bekende, je werkte op het postkantoor! Na een brand bij de Fa. Huurdeman kreeg ik zelfs de vraag: “Mijnheer Nijman, als mijn spaarboekje verbrandt, krijg ik dan mijn geld nog terug?”. Een bijzondere tijd om aan terug te denken.’

Alles geweest bij de brandweer
‘Ik ben van alles geweest bij de brandweer: manschap, chauffeur, duiker en jaren bevelvoerder. Ik herinner mij nog een brand in de schoorsteen van de Nicolaaskerk in de Kerkstraat. Als ik er nog aan terugdenk: jonge, wat liep je toen makkelijk door de goot van die kerk. Als ik nu omhoog kijk denk ik wel eens aan de risico’s die je toen nam. Zonder erbij na te denken liep je met een stokladder door de goot van zestig centimeter breed, maar wel op vijftien meter hoogte.’

Koeien en paarden uit de brand halen
‘Ooit was er een brand bij de boerderij van Doornenbal in de Schoolstraat. Veel koeien stonden nog binnen in de stal. Wat een moeite we hebben moeten doen om die dieren uit de brand te halen en te houden. Ze liepen zo weer terug de brandende stal in.’

Toch derde geworden





















Aan wedstrijden meedoen en toch ‘derde worden’
‘Aan de brandweerwedstrijden in Zaandam deden ploegen mee in de klassen 1, 2, 3 en 4. Wij liepen onder leiding van bevelvoeder J. Ligtenberg mee in de klasse 3. Wat bleek, wij waren de enige deelnemers in deze klasse. En wat verwacht je dan bij de prijsuitreiking... natuurlijk dat wij als eerste zouden eindigen. Maar nee hoor, een hoge piet van de brandweerinspectie vertelde tijdens de prijsuitreiking dat we de derde prijs hadden gewonnen. “En wij waren de enige deelnemers.” Snap jij dat, ik niet.’

In het water zoeken naar een vermist kindje
‘In mijn periode van brandweerduiker hebben we in de Eem eens moeten zoeken naar een vermist kindje. Doodeng, neem dat van mij aan. Wij van de brandweer hebben haar niet gevonden, maar in de avond hebben anderen haar toch gevonden: onder een houten vlonder.’

Tot slot
‘Na 27 jaar dienstdoen bij de brandweer vond ik het mooi geweest. Het was een bijzondere periode in mijn leven, zeker, en ik denk er met plezier aan terug’, aldus Sjaak Nijman.



Het boek over de Brandweer van Baarn "Waarom Redden" is te koop voor een klein prijsje (€ 8,00). Kijk in onze webwinkel
Het Boek "Waarom Redden"









Geplaatst door L.J.A.Bakker oud korpslid van Brandweer Baarn
http://www.grijsvuur.nl

http://knipselsuitkranten.nl
http://ljabakker.magix.net/website#Startpagina
Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter