zondag 26 oktober 2014

Een beeldbank voor de Historische Kring Laren

De website van de Historische Kring Laren
We zijn best trots op onze beeldbank met prachtige foto's van oude Eemlanders en plekjes in Baarn en omgeving. Dagelijks ontvangen we mailtjes van bezoekers die genieten van de oude foto's in die beeldbank. Al een paar keer ben ik benaderd door organisaties die ook graag zo'n beeldbank willen opzetten. Ik leg dan uit hoe ik die beeldbank gebouwd heb. Daarna wordt het meestal stil en hoor ik niets meer. Tja, het in elkaar zetten van zo'n beeldbank is nu eenmaal niet zo eenvoudig.

Een paar weken geleden ben ik benaderd door Yvonne Majoor en Rob Ramselaar van de Historische Kring Laren. Yvonne en Rob zijn de archivarissen van de Historische Kring Laren. Zij hebben ook onze beeldbank gezien. De H.K.L. is van plan om hun website flink te reorganiseren. Daarbij willen ze ook graag een beeldbank met mooie oude foto's van Laren aanbieden op hun site.

Uiteraard heb ik Yvonne en Rob uitgenodigd voor een kopje koffie om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Het werd al snel duidelijk dat het niet ging om 'uitleggen hoe je een beeldbank bouwt'. Er zou meer bij komen kijken. Ik zal de beeldbank voor de H.K.L. moeten bouwen.

Om onze eigen beeldbank op te zetten heb ik een jaar of tien werk gehad. Om een dergelijke beeldbank voor de H.K.L. op te zetten is uiteraard minder werk, het ei is immers al uitgevonden. Maar nog steeds is het heel veel werk. Daar zullen de nodige uurtjes voor nodig zijn. Het werken aan onze eigen website neemt al behoorlijk wat tijd in beslag, toch leek het me een uitdaging om ook voor de Historische Kring Laren een beeldbank op te zetten.

De kogel is dus door de kerk. Ook de Historische Kring Laren zal in de toekomst zo'n mooie beeldbank krijgen. Inmiddels ben ik al begonnen met het opzetten van de databases en het schrijven van de PHP pagina's, maar het zal nog zeker weken duren voordat de beeldbank beschikbaar wordt. Het 'vullen' van de databases met foto's en gegevens zal verzorgd worden door vrijwilligers van de H.K.L. Voor het werk dat ik aan het bouwen besteed doneert de H.K.L. maandelijks een klein bedrag aan Stichting Groenegraf.nl, zodat onze bezoekers er ook van kunnen profiteren.

Ik vind het leuk dat we kunnen helpen om ook in het Gooi zo'n mooie beeldbank op te zetten. Ik kan niet wachten tot deze gereed is.

Eric van der Ent

Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op  Facebook en Twitter