donderdag 7 oktober 2021

I.M. Dirk Hesterman

door Ed Vermeulen

Er is een Baarnaar overleden: Dirk Hesterman

In de Baarnsche Courant van woensdag 6 oktober deelde Dirk zijn overlijden met ons, de lezers. 



Typisch Dirk: ’Ik deed het op mijn manier’. Hoor het hem zeggen. Ik kende Dirk niet van vroeger. Leerde hem eerst een twintigtal jaren geleden kennen via een gezamenlijke vriend. Het was Dirk’s boot die aan de basis lag van deze vriendschap. Onze ontmoetingen vonden meestal plaats in de Jumbo in de Laanstraat. Samen zaten we op het leugenbankje in de grote hal. Dirk vertelde dat hij bij de Civiele Dienst gevaren had op het m.s. Alhena van de Rotterdamse rederij Van Nievelt, Goudriaan & Co’s  Scheepvaart Mij. Dezelfde rederij waar ik mijn jaren op zee had doorgebracht. Dit gegeven schiep een band.

Thuiskomst m.s. Alhena, het m.s Nieuw Amsterdam vertrekt naar zee.
 (Coll. Dolf Kraeger)             

Ook maakte hij mij deelgenoot van zijn tijd bij de Koninklijke Marine,  waarin hij geplaatst was op Hr. Ms. Vliegkampschip Karel Doorman.   

Hr. Ms. Vliegdekschip Karel Doorman
(Coll. Ed Vermeulen)

In 2012 werd Dirk donateur van de KNRM en in oktober 2018 verscheen in het lijfblad van dezelfde KNRM ’De Reddingboot’ een mooi artikel waarin Dirk terugkijkt op zijn  leven op zee. 

Artikel "De Reddingboot", oktober 2018

Dirk woonde lang in Villa Alcmaria, hoek Bosstraat – Javalaan

Alcmaria
(Bron: Wikipedia)



Zijn verslechterende gezondheid was er debet aan dat hij opgenomen werd in Verzorgingshuis Santvoorde. Op 29 september 2021, een woensdag, is Dirk aan zijn laatste lange reis begonnen. Er stonden niet veel uitzwaaiers op de kade. Zo gaat dat soms. Met het gedicht ’Anker’ wens ik hem een goede reis en een behouden vaart:  

Vergezichten, zilte poëzie


Anker*

Ik heb m’n laatste anker uitgegooid  

nu voor de laatste keer

m’n aflosser is onderweg

en ik, ik keer straks weer.  


M’n vertrek dat is aanstaande

doch ditmaal zonder vracht

ik mag hopen dat er boven

weer ’n scheepje op mij wacht.


*Anker: Uit de bundel ’Vergezichten, zilte poëzie’, tekst van Leo Bersee en foto’s van Willem H. Moojen. In 2007 uitgegeven door Lanasta.