De historie van Koninklijke De Ruijter
1860
C.R. de Ruijter opent in 1860 banketbakkerij in de Brinkstraat te Baarn
en start de productie en de verkoop van Muisjes®. De grondslag van
De Ruijter werd in 1860 gelegd in het voorhuis van een voormalige boerderij
aan de Brinkstraat te Baarn. Daar begon de 24-jarige Cornelis Rutgerus De
Ruijter een banketbakkerszaak, nadat hij het vak had geleerd bij een
vooraanstaande Utrechtse banketbakker. Aldaar was hij ingewijd in de geheimen
van de bereiding van "Muisjes®",
anijszaadjes met veel
laagjes suiker erom, waardoor kleine witte en roze bolletjes ontstonden. Deze
werden gegeten op beboterde beschuit bij de geboorte van een kind. De Muisjes® van
C.R. De Ruijter vielen bij de gezeten burgerij minstens zo goed in de smaak
als zijn gebak en bonbons. Bovendien ontstond kort hierna al een variant op
de Muisjes® toen enkele oudere dames, die de gesuikerde
anijszaadjes wat hard vonden voor hun gebit, hem op het idee brachten de
Muisjes® fijn te maken in de vijzel. Zo ontstonden de
beroemde, na die tijd nooit meer weg te denken, Gestampte Muisjes®.
De naam van het broodbeleg Rose en Witte Muisjes®, verwijst naar
de tijd dat het product voor het eerst geproduceerd werd, toen schreef men
roze met een ‘s’. |
|
Benoeming tot hofleverancier door koning Willem III
1883
In 1883 stierf Cornelis Rutgerus De Ruijter op 47-jarige leeftijd. De
oudste van de vijf kinderen, Petrus (Piet) was toen achttien en zette,
ondanks zijn jeugdige leeftijd, de zaak voortreffelijk voort. Zo goed zelfs
dat de leden van het Koninklijke Huis, toen nog woonachtig in het tot de
gemeente Baarn behorende Soestdijk, zijn producten met smaak gebruikten. Hun
waardering voor de jonge banketbakker drukten zij uit in een benoeming tot
Hofleverancier.
De vrouw van Petrus, Maria de Ruijter, gaf de aanzet tot het verpakken van de
Muisjes® in luxe blikjes. Zij ontwierp zelf een blikje in de
kleuren rood-groen-goud met een vrolijke rand van witte muizen. Veel later
ontwierp zij ook het "handelsmerk": het silhouet van een moeder en
een kind, met daaronder de tekst ‘KINDEREN ZIJN ER DOL OP!’’. Deze tekst en
het plaatje werden afgedrukt op de bekende gele busjes van de Gestampte
Muisjes®.
|
|
Introductie Vruchtenhagel, Anijshagel
& Anijsblokjes
1928
In de naloop van de jaren ’20 bleef de
vraag naar het zoet broodbeleg & dranken
stijgen en werden er drie nieuwe
producten op de markt gebracht: Vruchtenhagel (ook wel suikerhagel genoemd),
Anijshagel en Anijsblokjes. De suikerhagel werd gemaakt in vier smaken:
citroen, framboos, sinaasappel en anijs. |
|
Het aanbieden van Oranje Muisjes®
1938
In 1937 werd het idee geboren om oranje
Muisjes® te maken voor de verkoop. De aanleiding hiervoor was
de geboorte van het eerste kind van prinses Juliana en prins Bernhard, dat
begin 1938 werd verwacht. Op 31 januari 1938 werd prinses Beatrix geboren.
Cees en Piet De Ruijter schoten in hun nette pak en haastten zich met een
reusachtige bus oranje Muisjes® naar het paleis. Er werden
foto's genomen en het
filmjournaal maakte opnamen. Zo konden velen over de
hele wereld kennis maken met de Nederlandse gewoonte beschuit met Muisjes® te
serveren bij een geboorte.Het aanbieden van oranje Muisjes® bij
de geboorte van een prins of prinses van Oranje is sindsdien een traditie.
Het jaar erop - 1939 - kon men alweer aan de slag, toen prinses Irene werd
geboren. |
|
Introductie Bebogeen
1945
Bebogeen is ontwikkeld vlak na de Tweede
Wereldoorlog toen er geen boter beschikbaar was. Hier komt ook de naam
vandaan (Geen Boter Beschikbaar is omgedraaid Bebogeen). Bebogeen is een
heerlijke Caramelpasta. De grootste afnemersgroep bevindt zich in het noorden
van het land waar ook de oorsprong van het product ligt. Jaarlijks worden er
zo'n 1,5 miljoen boterhammen mee gesmeerd. Het is een broodbeleg voor jong
& oud!
|
|
De eerste exportorder
1946
Na de Tweede Wereldoorlog kon men met
vereende krachten aan de wederopbouw beginnen. In 1946 kreeg de firma P. De
Ruijter & Zn. een order van het leger om de Nederlandse soldaten in
Indonesiƫ te voorzien van haar oer-Hollandse product: Vruchtenhagel. Het was
de eerste exportorder.
|
|
Introductie Chocoladevlokken
1955
In de jaren ’50 werd besloten om het
assortiment aan broodbeleg van De Ruijter uit te breiden met chocoladehagel.
Hiertoe werd een omvangrijke verbouwing
uitgevoerd. Maar dit resulteerde niet
in een bloeiende chocoladehagelproductie, aangezien duidelijk werd dat men
niet alleen over de benodigde machines moet beschikken, maar meer nog over de
juiste vakmensen en recepten. Daarom werd In 1955 de zaak van de Gebroeders
van Campen C.V. te Alkmaar overgenomen, waar onder meer boterhamvlokken
werden gemaakt. De vervaardiging van het vlokkendeeg begon in Baarn met twee
machinale mengers of melangeurs. Vervolgens ging het deeg door een oude
granieten vormmachine. De vlokken werden opgevangen op grote ijzeren platen
en te drogen gelegd, waarna ze werden verpakt in dozen van vier kilo. |
|
Introductie Chocoladehagel
1957
In 1957 was het alweer tijd voor de
volgende innovatie: chocoladehagel! De aanleiding hiervoor was dat de chocoladefabriek
van Erven de Jong werd opgeheven, waardoor verschillende machines en drie
vakmensen door De Ruijter konden worden overgenomen. De kundigheid welke
samen met hen naar Baarn kwam, zorgde ervoor dat er een start gemaakt kon
worden met de productie van Chocoladehagel. Het jaar 1957 was ook het jaar
van de bestedingsbeperking; desondanks ging het De Ruijter goed. Cees De
Ruijter placht te zeggen: ‘We hoeven ons niet bezorgd te maken over de
slechtere tijden, want hoe slechter de tijden hoe meer hagelslag de mensen op
hun brood gaan eten’.
|
|
De oude blikjes-verzamelkoorts
1974
Eind 1974 besloot men in te haken op de
hang naar nostalgie en terugverlangen naar ‘de goede oude tijd’. De Gestampte
Muisjes® werden tijdelijk weer verpakt in hun bekende, ronde,
gele blik. Het werd een groot succes. De blikjes vlogen de winkels uit, ook
al omdat velen waren bevangen door de oude blikjes-verzamelkoorts. Toch werd
dit daverende succes nog overtroffen. In 1980 werd bekend gemaakt dat prinses
Beatrix haar moeder koningin Juliana zou opvolgen.
Dit feest zou plaatsvinden
op 30 april 1980. Er werd een blikje ontworpen met de beeltenis van koningin
Beatrix en koningin Juliana en geproduceerd door een blikfabrikant. De
aanmaak van reusachtige hoeveelheden oranjehagel werd geregeld. De blikken
werden gevuld en op het laatste moment werd het aantal nog verdubbeld omdat
er - terecht naar later bleek - een stormloop werd verwacht. Het succes was
overdonderend. Tot op de dag van vandaag bereiken De Ruijter telefoontjes met
de vraag of er nog koninginnenblikjes zijn, maar er is amper een exemplaar
voor het archief van het bedrijf overgebleven. |
|
Benoeming tot Koninklijke De Ruijter
1985
In 1985 werd, ter gelegenheid van het
125-jarig bestaan, het predikaat Koninklijke aan P. De Ruijter en Zn.
Toegekend. Vervolgens werd na samenvoeging van De Ruijter met het eveneens
tot het CSM-concern behorende Zwaardemaker - de bedrijfsnaam in 1990
statutair gewijzigd in Koninklijke De Ruijter B.V.
|
|
Jaren ‘90: Introductie Originals
1990
In 1990 werd er een nieuwe chocoladehagellijn aan het assortiment
toegevoegd, namelijk de ‘Originals’. Originals werd speciaal ontwikkeld voor
de volwassen liefhebber van echte chocola met premium kwaliteit en superieure
smaak. Bij de introductie bestond deze lijn uit 7 nieuwe smaken, waaronder de
huidige Extra Puur.
|
|
Jaren ‘90: Introductie Blauwe en Witte Muisjes®
1994
Vier jaar later was de volgende nieuwe introductie een feit, namelijk de
Blauwe en Witte Muisjes®. Tot 1993 waren Muisjes® namelijk
altijd roze met wit. Daarna
werden Muisjes® in twee
verschillende kleuren op de markt gebracht: op Blauwe en Witte Muisjes® wordt
getrakteerd wanneer er een jongen is geboren, en roze met witte wanneer het
een meisje betreft. |
|
Introductie Kleintjes De Ruijter
1999
In 1991 komt De Ruijter met ‘Kleintjes De Ruijter’. Dit zijn 8 kleine
pakjes in een handig doosje, waarin de vijf populairste producten van De Ruijter
zitten; twee Vruchtenhagel, twee Chocoladehagel Melk, twee Chocoladehagel
Puur, Ć©Ć©n Chocoladevlokken Puur en Ć©Ć©n Chocoladevlokken Melk.
|
|
Introductie Bosvruchtenhagel
2003
In 2003 introduceerde De Ruijter Bosvruchtenhagel, gemaakt met echt
bosvruchtensap. Dit geeft de lekkere knapperige korrels een extra fruitige
smaak en maakt van bosvruchtenhagel een echte smaaksensatie. In combinatie
met de vrolijk gekleurde korrels in lila, roze en paars maakt De Ruijter
Bosvruchtenhagel van een boterham een echt feestje! Sinds 2002 staan de
portieverpakkingen Kleintjes De Ruijter ook in de varianten jam,
hazelnootpasta, honing en pindakaas in de winkel.
|
|
150 jaar De Ruijter!
2010
Dit jaar is De Ruijter jarig en bestaat
150 jaar! Dit wordt gevierd door een jaar vol aandacht voor het merk.
Bijvoorbeeld de restyling van de verpakkingen van de meeste producten van De
Ruijter: nog steeds vertrouwd, maar dan van deze tijd! De actie ´Ode aan De
Ruijter´ waarbij men hun eigen gedicht aan De Ruijter schreven en daarmee
mooie prijzen konden winnen en het nachtontbijt van De Ruijter dat op 7 maart
tijdens de museumnacht in Rotterdam plaats vond. Daarnaast zijn de nieuwe tv
commercials en printadvertenties van De Ruijter te zien op televisie en in
tijdschriften.
|
|
Royale Hagel
2011
In 2011 heeft De Ruijter niet stil
gezeten! Het assortiment is uitgebreid met Royale Hagel, een chocoladehagel
die royaal is in formaat ĆØn royaal in cacao (43%). De grote knapperige
korrels zijn extra puur van smaak, en brengen zo een intense chocoladebeleving
op je boterham. Pure verwennerij, om heerlijk van te genieten!
Specials
In 2011 is een geheel nieuwe chocolade
hagellijn van De Ruijter geĆÆntroduceerd, genaamd ‘Specials’. Deze hagelreeks
brengt de verleiding van echte chocolade naar je boterham en is vermoedelijk
de lekkerste die je in het land kunt vinden. Specials Extra Puur bevat maar
liefst 35% meer cacaobestanddelen dan De Ruijter Chocoladehagelslag Puur en
ook Specials Romige Melk is met 20% meer cacaobestanddelen dan De Ruijter
chocoladehagelslag melk een echte chocoladeverwenning!
|
|
Royale Vlokken
2012
De Ruijter Royale Vlokken is een dubbel zo dikke en extra pure
chocoladevlok, om Koninklijk te genieten. Het royale formaat zorgt voor een
knapperige bite en versterkt de pure chocoladesmaak van de royale hoeveelheid
cacao.
Specials Intens Puur en Koffie – Puur
De Ruijter Specials zijn een chocolade hagelreeks die de verleiding van
echt chocolade naar je boterham brengen. Een smaakbeleving om intens van te
genieten! Specials Koffie - Puur bevat maar liefst 20% meer cacaobestanddelen
dan De Ruijter Chocoladehagelslag Puur Ć©n een intens lekkere koffie smaak.
Specials zijn er voor elke pure chocoladeliefhebber! Probeer daarom ook eens
de varianten Specials Extra Puur en Specials Intens Puur.
De publicatie is gepubliceerd in overleg met de Consumentenservice van
Koninklijke de Ruijter b.v. (26-02-2019)
|