We vonden verleden week, lees 1911, op een
ochtend- op, onzen lessenaar de uitnodiging van de Baarnsche autofirma Carsjens & Groussot, een der avonden eens gebruik
te willen maken van de "avondtochtjes", door haar ingesteld, waarmede
zij in korten tijd veel succes had. Een avondtochtje met een auto, dat kon ons
in deze snikhitte wel bekoren en omdat we onze vacantie al op zee verdobberd
hebben en we op het ogenblik ook vallen binnen de categorie der thuisblijvers,
zouden we eens gaan bekijken, wat er in zo'n avondtochtje
"in zit", want daar gaat het speciaal om - de zakenman, die op dit
moment niet op reis is, des avonds doen kan om zich te verpozen, frisse lucht
in te nemen en gal over de warme hoofdstad, die 's zomers ville morte bij
uitnemendheid is, te lossen.
En we geven dus het program,
ingericht naar den eisch, dat de zakenman, of laat ons zeggen dat twee '
zakenlieden, ieder met hun respectievelijke eega, tegen halfvijf "vrij
zijn" en met den forensen-sneltrein van tien minuten voor vijf naar Baarn
kunnen vertrekken. Aldus gedaan. Aankomst in Baarn om halfzes. Wandeling,
lucht gehapt, paar kennissen gesproken, d'r nieuwe villa bekeken, plannen
gemaakt voor volgend jaar ook "zoo'n dingetje te laten zetten", boom
opgezet van 's winters bij ons in Amsterdam, wij 's zomers bij hun in Baarn
logeeren, wederzijdsche voordengekhouderij, waar niets van komt.
Toen dood op ons gemak in
schaduwrijk plekje, nisje van boomen, borrel geslurpt, kopje thee voor de
dames, ouderwetsch gezellig met een boulloir in een stoof. Daarna gaan eten,
uitstekend, volgens program uitgetrokken met, een vol uur, sigaartje, kleintje
koffie.
Dan komt, precies op de
minuut, zooals we dat telegrafisch hadden verzocht, om kwart over zevenen de
landaulette van de Firma Carsjens & Croussot vóór, een elegante wagen,
stoer van carrosserie, elegant van boven- bouw, met heel veel ruimte en
makkelijk gecapitonneerd.
Dan sloeg de weg om naar Oud-Leusden
en bij de piramide van Austerlitz hebben we thee gedronken, de meegenomen kranten
doorgebladerd, dé zuil bekeken. Daarna, omdat we toch ook de
snelheidscapaciteit van den wagen wilden leeren kennen, verzochten we onzen
bestuurder om sneltreinvaart en vlogen toen met een gemiddelde vitesse van 70
tor 75 Kilometer per uur langs de Zeistsche villacolonies, langs het Huis ter
Heide.
D'r zat schot in, de boormen floepten
ons voorbij als te midden van staalplaten van coloriet sneden we door de
tuinaangelegde tapijten van het landschap, smeerden, in aangenaam aandoenden
luchttrek in snerpend en vaart den Dolderschen weg op ....
We schrijven geen Baedeker en
we zullen niet schoolmeesteren! Maar toen we een uur later boven op het Baarnsche
stationnetje, luxe-treinhuisje bij uitstek, nog even napraatten om met den
sneltrein van tien uur huistoe te gaan, toen overwogen we, dat we in de vijf
uur uit-en-thuis ontzettend veel gedáán hadden, veel gezien, in een tempo dat
verzwakte of versnelde, juist zooals we het begeerden, heerlijk ópgefrischt in
de zuivere dennenlucht, met nieuwen moed en gestaalde energie en hebben een
loflied gezongen op de auto, het, modernste vervoermiddel dat ons journalistiek
hart menigmaal gestolen heeft en zal blijven stelen, totdat op onzen
zeventigsten verjaardag de algemeene vergadering van aandeelhouders van ons
blad, ons, als blijk hunner gevoelens een auto zal komen, offreeren. Maar in de . . . .
zesendertig lange jaren die we dan nog den tijd hebben, hopen we nog menig keer
zoo'n gezelligen avond te mogen beleven.
Van geld gesproken, onafwendbare proza; zoo'n avondritje van twee, drie uur,
met een van haar nieuwe wagens, waarin vijf, zes personen heel ruim en
gemakkelijk zitten, berekent de Baarnsche autohandel en verhuurinrichting Firma
Carsjens en Groussot met tien gulden, alles inbegrepen.
de werkplaats van Carsjens & Groussot in de Laanstraat |
Frederik Johan George Carsjens is geboren op 01-05-1885 in Boskoop, zoon van
Frederik Johan George Carsjens en Cornelia Magdalena van der Sluis Wildt.
Frederik is overleden. Frederik trouwde, 26 jaar oud, op 27-06-1911 in Baarn
met Jeanne Louise Groussot, ongeveer 28 jaar oud. Jeanne is geboren omstreeks
1883 in Brussel, dochter van François Antoine Groussot en Hermine Edzerdina
Freund. Jeanne is overleden. Update 13-5-2012: Dhr. F. Alkemade deelde ons het
volgende mede: Deze firma adverteerde in de periode 1911-1912 met de volgende
merken: Opel, Hotchkiss (Frans) en Excelsior (Belgisch). Ik vermoed dat deze
firma dezelfde was als de Baarnsche Autohandel die in dezelfde periode aan de
Laanstraat 128 gevestigd was.
De showroom van Carjens en Groussot in 1911
Geplaatst door L.J.A.Bakker
http://knipselsuitkranten.nl
http://www.grijsvuur.nl Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter |