dinsdag 1 februari 2022

Eindelijk thuis

Het vervolg op het door mij in 2020 geschreven, sterk autobiografische kerstverhaal, opgedragen aan de in juni van dat jaar overleden Baarnse kunstschilder Paul Ovink.


door Ed Vemeulen

Onverwachte thuiskomst en
andere kerstverhalen
(Foto: Ed Vermeulen)


In dit verhaal beschreef ik mijn laatste reis in januari/februari 1969 in dienst van Van Nievelt, Goudriaan & Co’s Stoomvaartmaatschappij (Nigoco) op het weerschip s.s. Cirrus, ooit gebouwd in WO2 als het fregat U.S.S. Abilene. Afgemonsterd op 11 februari in Rotterdam. Een zestal weken later trad ik op 1 april 1969 in dienst van Philips Phonografische Industrie (PPI). Een vijftal jaren geleden kwam ik in contact kwam met Ger Smeets (oud) Nigoco w.t.k. uit het Limburgse Spaubeek, een fervent en succesvol bouwer van scheepsmodellen. Hij was voor een nieuw te bouwen project op zoek naar foto’s van ’good old’ Cirrus. Die had ik wel: alle foto’s uit mijn collectie waar het woord Cirrus op stond opgestuurd. Mijn bijdrage werd in dank ontvangen. Smeets vertelde mij hoe hij na diverse instanties in de VS geraadpleegd te hebben uiteindelijk via een maritiem museum aan de westkust van Canada er in geslaagd was een bouwtekening van het U.S.S. Abilene, de latere Cirrus, te bemachtigen.  De jaren verstreken, ik schreef mijn verhalen voor Groenegraf.nl nu Geheugenvanbaarn.nl en met een zekere regelmaat hield Ger Smeets mij op de hoogte van de vorderingen van de bouw van ’zijn’ Cirrus. Voor het laatst in maart 2020. Groot was daarom de verrassing toen ik op zondag 23 januari j. l. een bericht ontving waarin scheepsmodelbouwer Smeets vol trots het volgende schreef: 

’Met het hijsen van de signaalvlaggen heb ik vanavond het Cirrusmodel als gereed verklaard. Dankzij jouw foto’s heb ik de opbouw kunnen nabouwen. Hier en daar zal de werkelijkheid misschien iets anders geweest zijn, maar al met al ben ik toch tevreden. Het volgende model wordt een Liberty,  waarvan er 2710 in serie gebouwd zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een “ugly” schip, maar wel een schip met een verhaal. Nogmaals hartelijk dank voor de foto’s’

Ik laat u, de lezer en kijker van Geheugenvanbaarn.nl, d.m.v. de meegestuurde foto’s meegenieten van het prachtige resultaat, vergezeld van mijn eigen commentaar:

’Heb de foto’s goed bekeken en vond via de patrijspoorten zelfs mijn vroegere hut terug. Net achter het stuurboord boordlicht. Alleen de oude, uit de patrijspoort hangende weekendtas met de flesjes bier (onze privékoelkast) ontbrak. Een kniesoor natuurlijk die daar op let.





Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op.
 Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter

Geïnspireerd geraakt door onze oud Baarn-verhalen? 
Kom in actie en deel ook uw herinneringen op Groenegraf.nl.