zondag 28 november 2021

In dienst van het gezag, persoonlijke herinneringen van Simon Verkade bij de Baarnse politie

Wij zijn gek op geschiedenis, en zeker als het over Baarn of de regio Eemland gaat. Als we dan te horen krijgen dat iemand die jarenlang bij de Baarnse politie heeft gewerkt en een selectie uit zijn herinneringen aan het papier toevertrouwt, gaan onze oren spitsen!

Simon Verkade is opgegroeid in Zuid Holland, op een boerderij in Maasland om precies te zijn. In 1965 kwam hij het Baarnse politiebureau binnengelopen om te vragen of er mogelijk een vacature was. Na een selectieprocedure werd hij aangenomen. Samen met zijn echtgenote Bea besloot hij in Baarn te komen wonen en ze gingen er nooit meer weg. Tot aan zijn pensionering in 2001 zou Simon bij de Baarnse politie in dienst blijven. Bij de landelijke regionalisering in 1993, kwam er een grote verschuiving tot stand bij veel politiemensen. Simon werd wijkchef in De Bilt (District Binnensticht). Nu heeft hij zijn belevenissen op papier gezet en mag iedereen het lezen.

Het idee om zijn belevenissen op te schrijven, kwam na een lezing op verzoek van de Historische Kring Baerne. ,,Ik had thuis een doos staan waarop stond: ‘Politie bewaren’. Die ben ik gaan doorspitten. Ik vond in die doos o.a. foto’s, enkele dienstmededelingen, knipsels van diverse kranten, eigen aantekeningen enz. Ik heb het boek vooral voor mezelf geschreven, als ik anderen daarmee kan plezieren, is dat alleen maar fijn.” 

Het 214 pagina’s dikke boek, A4 formaat, kent 3 delen, verdeeld over 22 hoofdstukken. Het eerste een grootste deel over Simons tijd bij de gemeentepolitie Baarn, het tweede over zijn tijd bij de Politie Regio Utrecht, locatie De Bilt. Het derde bestaat uit beschouwingen. Oorspronkelijk was het plan om het boek alleen aan te bieden aan vrienden en kennissen, maar de reacties waren zo leuk dat Simon besloot om het boek beschikbaar te maken voor iedereen die het lezen wil. ,,Het boek moest wel leesbaar zijn, het is geen proces-verbaal. Ik denk dat ik de genoemde zaken er netjes heb ingezet, ik wil daar namelijk niemand mee kwetsen, mijn ambtseed geldt nog steeds.”

Stichting Groenegraf.nl is natuurlijk blij met dit initiatief. Daarom is het mogelijk om het boek via ons te bestellen voor € 29,99 per stuk, exclusief verzendkosten. Afhalen kan in Baarn. Na uw bestelling en betaling zal de drukker de opdracht krijgen om uw exemplaar te drukken. Er zal dus wat tijd zitten tussen uw bestelling en de levering. U krijgt bericht zodra het boek voor u klaar ligt.

Bestellen kan door een mailtje te sturen aan: groenegraf.baarn@gmail.com.

Vermeld in uw bestelling uw naam, adres en telefoonnummer.

Betalen kan op: Knab Bank IBAN: NL70 KNAB 0725 0657 88 t.n.v. Stichting Groenegraf Baarn