de nieuwe koninklijke trein in 1901 |
De Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) en de Staatsspoorwegen (SS) besloten in 1901 aan koningin Wilhelmina en prins Hendrik een Koninklijke trein aan te bieden. Na vruchteloze verkenningen in het buitenland kwam men toch uit bij de firma Beijnes, die uiteindelijk een trein van vier rijtuigen fabriceerde: een bagagerijtuig, een keukenrijtuig en salonrijtuigen voor elk van de twee echtelieden. Later werd nog een vijfde rijtuig toegevoegd. Het komt maar heel weinig voor, dat de gehele trein in dienst wordt gesteld.
Het salonrijtuig |
H.M. de Koningin houdt ervan op haar gewone, niet officiële
reizen in Nederland gebruik te maken van het salonrijtuig, dat eenvoudig doch
comfortabel is ingericht. Behalve den salon vindt men in dit rijtuig het
slaapvertrek van de Koningin en tevens die van Z.K.H. Prins Hendrik. Ten behoeve van
H.K.H. Prinses Juliana is thans een
aparte slaapvertrek gebouwd, welke ondanks
z'n eenvoud een keurige indruk
maakt.
Het slaapvertrek van HKH Prinses Juliana |
Het restauratierijtuig |
Leen Bakker |
Geplaatst door L.J.A.Bakker
http://ljabakker.magix.net/website
http://www.grijsvuur.nl
Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter
http://www.grijsvuur.nl
Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter