vrijdag 3 januari 2025

Het verhaal over reclameadviseur Hr. B. van Borssum Waalkes

(uit de BC van september 1956)

Een Baarnaar die de kunst verstaat de grote trom voor anderen te roeren zonder de aandacht op zich zelf te vestigen.

de heer  Borssum Waalkes
In Baarn zijn naast enige algemeen bekende industrieën, ondernemingen gevestigd zijn, die een belangrijke plaats innemen in het Nederlandse Bedrijfsleven, hoewel vele Baarnaars van hun activiteiten weinig of niets afweten, ja soms de namen van deze bedrijven niet eens kennen. Tot deze bedrijven moet ongetwijfeld ook het reclame advies- en erkend advertentiebureau B. van Borssum Waalkes gerekend worden, dat hier sinds jaren met succes de grote trommel roert voor een aantal belangrijke Nederlandse industrieën, zonder daarbij de aandacht op zich zelf te vestigen. Wie weet b.v,, dat Mina Bakgraag, de flinke Hollandse keukenmeid, die in de oorlogsjaren zo populair werd, dat zij tot een nationale figuur uitgroeide, het geesteskind van de heer van Borssum Waalkes is?

Een simpele gebeurtenis — het betrekken van een nieuw pand — vestigde onze aandacht op dit in stilte werkende Baarnse bedrijf en deed bij ons de gedachte aan een gesprek met de eigenaar rijpen. „Kom maar”, was het korte antwoord van de heer van Borssum Waalkes toen we hem telefonisch om een onderhoud vroegen. Het vinden van het nieuwe pand kostte ons geen moeite. Het is namelijk een van Baarn’s bekendste villa’s, het vroegere buiten „Medan” waarin na de oorlog enige jaren het Kindertehuis ,,’t Zonnehuis” gevestigd is geweest. De villa, prachtig gelegen tegenover het Baarnse bos op de hoek Luit. Gen. van Heutszlaan-Julianalaan, is vorig jaar November in het bezit van de heer van Borssum Waalkes gekomen.

Reclameadviseur: interessant beroep als men er roeping voor heeft.

Gezeten in een gemakkelijke stoel van zijn groot, modern ingericht privékantoor, met tegenover zich zijn zoon en medefirmant de heer E. H. van Borssum Waalkes, begon de heer Borssum Sr het gesprek met ons zijn visie op het reclamevak te geven: „Er is volgens mijn mening geen vak waar de mensen zo weinig van afweten en toch zo de invloed van ondergaan als het reclamevak. Het is de reclame, die de kooplust van het publiek vaak in de richting van een bepaald merk stuurt. Zonder dat ze het zelf weten kopen dagelijks duizenden mannen en vrouwen nieuwe artikelen, omdat de reclame er op suggestieve wijze van vertelt en daardoor de behoefte wakker maakt.

Aldus draagt de reclame er toe bij het dagelijks leven materieel en cultureel te verrijken en het economisch leven te activeren”.

De heer van Borssum vervolgde: „Het behoeft dan ook geen verwondering te wekken, dat zowel producenten als winkeliers jaarlijks belangrijke bedragen aan reclame uitgeven. Fabrikanten en andere zakenleiders vertrouwen steeds meer het samenstellen van hun reclamecampagnes en het opmaken van hun reclamebudgetten toe aan reclameadviesbureau die daarvoor de nodige ervaring en kennis bezitten. De reclameadviseur, die met dergelijke opdrachten belast wordt, krijgt een grote verantwoording te dragen. Hij moet er immers voor zorgen, dat de voor reclame uitgetrokken bedragen zó besteed worden, dat redelijkerwijs mag worden verwacht, dat ze in de vorm van een verhoogde omzet weer terug komen. Rechts villa Medan. Links de heer  Borssum Waalkes.


Villa Medan