woensdag 23 mei 2012

De haan op de toren van de Pauluskerk geplaatst (2)

De haan op de Pauluskerk in Baarn anno 2012
In ons laatste stukje in ons blog liet ik u wat beeldmateriaal zien van Frederik Hendrik van Klaarwater die de haan op de toren van de kerk op de Brink in Baarn plaatste. De foto's die we lieten zien kwamen van mevr. E. Sierink-Van Klaarwater uit Soest. Gisteren kreeg ik van haar nog een berichtje waaruit bleek dat we er in ons stukje op een aantal punten naast zaten. Achterop de foto waar Frederik Hendrik van Klaarwater met zijn ladder tegen de toren staat staat wat geschreven.

Ik citeer uit het berichtje van mevr. Sierink:

"Op de achterkant van mijn foto staat: Uit het zolderraam van mijn huis Holderuststraat of Bolderruststraat nummer 11 (kan het niet goed lezen) des maandag ongeveer deze uur. Deze morgen was (niet te lezen woord iets van leefken of zoiets) 9-12 uur de haan van de toren genomen. Onder te tekst staat de naamstempel Jan F. Meursing Baarn. Helaas staat er geen datum bij."

Adresboek Baarn 1917
De eerste fout die ik in ons laatste bericht maakte was dat de haan niet op de toren geplaatst werd, maar juist van de toren gehaald! Wellicht werd het tijd om onderhoud aan de haan te plegen. De tweede fout die we maakten was de (voorzichtige) conclusie dat de foto gemaakt is vanaf de Stationsweg. Weliswaar kennen we in Baarn geen Holderuststraat of Bolderuststraat, maar  wel een Mollerusstraat. En volgens een adresboek van Baarn uit 1917 woonde op nummer 11 dhr. J.F. Meursing. Daarmee is het raadsel "van waar is de foto genomen?" opgelost. Voor het woord "leefken" moeten we denk ik "tussen" lezen. De dubbel-s werd in die tijd nog als "sf" geschreven, dus "tusfen".

Natuurlijk wilde ik weten of Mollerusstraat 11 nog steeds bestaat, dus maar weer op de fiets gesprongen. Teleurgesteld moest ik vaststellen dat er op de plek waar die oude villa gestaan heeft een (niet zo'n mooi) nieuwbouw appartementengebouw staat.
Het huidige pand aan Mollerusstraat 11

Maar toen ik met mijn rug naar het pand ging staan zag ik tot mijn aangename verrassing dat het pand aan de overkant, Mollerusstraat 10, dat op de oude foto afgebeeld is, in vrijwel ongewijzigde vorm nog aanwezig is.

Mollerusstraat 10
En als we de oude en de nieuwe foto naast elkaar zetten, dan ziet dat er zo uit:

Mollerusstraat 10
We kunnen zonder twijfel vaststellen dat het hier om hetzelfde pand staat. Wellicht zult u zeggen dat de toren van de Pauluskerk op de oude foto veel dichterbij staat, maar die foto is vanuit het zolderraam van het pand ertegenover genomen. De nieuwe foto is vanaf de straat genomen. Het perspectief is dus anders.

Verder heeft mevr. Sierink ook nog even voor ons gekeken of er nog iets op de achterzijde van de foto van Frederik Hendrik van Klaarwater met de haan in zijn handen staat. De foto is ergens uitgeknipt waar de volledige tekst op heeft gestaan, en er staat duidelijk op geschreven dat de foto gemaakt is in de zomer van 1929. Ook dat mysterie is dus opgelost! Er staat verder op geschreven dat hij de lange ladder niet goed had geplaatst, waardoor hij zijn knie blesseerde. Hiervoor heeft hij zelfs in een herstellingsoord gezeten.

Tot slot nog even een luchtfoto waarop te zien is van waar de foto genomen is:



Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter.

1 opmerking:

  1. Mijn Opa en Oma Van Barneveld, woonden destijds op nummer 11.

    BeantwoordenVerwijderen