woensdag 11 april 2018

Herinneringen van Hans (30): De hoek Bosstraat/Stationsweg/Brink zoals ik 'm kende

De afgelopen winter was vaak niet uitnodigend om naar buiten te gaan. Elk nadeel 'heb' zo z'n voordeel en aldus heb ik me onledig gehouden met het tekenen van heel wat prenten voor het boek dat we aan het eind van dit jaar hopen uit te brengen.
Het gaat dus een prentenboek worden, waarbij ik de lezer/kijker poog aan de hand te nemen om samen met mij door het Baarn van de jaren vijftig/zestig van de vorige eeuw te gaan.
De jaren dat ik er opgroeide en waaraan ik zoveel mooie herinneringen koester.
Al tekenende kwam ik er achter dat er behoorlijk wat is veranderd. Diverse panden zijn er niet meer.
Hierbij alvast een voorproefje van de verdwenen panden op de hoek Bosstraat/Stationsweg bij de Brink.

Een overzichtsplaatje van de Brink uit de jaren vijftig/zestig, voor de afbraak van de panden aan de Stationsweg (van linksonder schuin naar boven), met helemaal links in de hoek het oude politiebureau, de Nijverheidstraat en in het midden van onder naar boven de Bosstraat. Helemaal bovenaan de 1001 winkel (nu Hema) en met rechts daarvan het St. Nicolaasgebouw, dat plaats heeft moeten maken voor de nieuwe bibliotheek.

De kerk en de pastorie (ook verdwenen). Hoe vaak ben ik hier wel niet langs gefietst. 
Op de achtergrond rechts, de winkel van 1001, je kon er echt van alles kopen, in die tijd echt een begrip. 

Hoek Bosstraat/Stationsweg, met als kenmerkende trekpleister cafetaria Timmers. Het pand heeft vele bestemmingen gekend, maar in mijn tijd was het voornamelijk een cafetaria. 

In het eerste pand rechts in de Bosstraat was een drogisterij gevestigd, waar je ook verf kon kopen. Het werd gerund door de familie Faassen. Drogisterij De Gaper stond er boven de deur vermeld. Echter geen gaper te zien. En die stond ook niet op de foto, waarnaar ik de tekening heb gemaakt. Dus vraag ik me wel nu af, of die er ooit boven de deur heeft gehangen. Er staat me iets bij dat dat zo was, maar ben niet zeker en heb 'm daarom niet getekend.

Van de andere panden in de Bosstraat zoals die van Strumpel, daar schuin tegenover, heb ik in een vorig artikel al tekeningen laten zien.

Hier zijn we op de Stationsweg, waarbij we staan tegenover café 't Centrum, links nog een glimp van cafetaria Timmers. In de beginjaren zeventig, vlak voor de afbraak, heeft het plaats geboden aan het jeugd/jongerencentrum 't Sentrum, waarbij ik nog betrokken ben geweest. 

Op de Stationsweg staande, met de rug naar café 't Centrum, zicht op het kenmerkende uitstekende pand aan het pad naar de kerk.  Het zal met name wel uit verkeersveiligheid zijn geweest dat dit pand is verdwenen.  Daarachter verscholen achter de bomen het politiebureau.

En hierbij nog een zicht vanuit de Nijverheidstraat met aan de overkant het pad naar de kerk. Nog voor mijn tijd moet het straatje een heel gezellige zijn geweest met de ambachtslieden die er hun bedrijfjes hadden. 
In mijn tijd was in één van de panden rechts de kapsalon van Ton Jansen gevestigd, voordat hij vanwege de aanstaande afbraak, naar de Eemnesserweg vertrok. Ik heb me heel wat keertjes door hem laten knippen, totdat ik vond, meegaande met het tijdsbeeld, om mijn haar te laten groeien. 
Ik herinner me dat er aan de wanden posters hingen van grote schepen, met name van de Holland Amerikalijn en er stonden kartonnen displays in dezelfde sfeer. We hebben er wel eens één of twee mee mogen nemen, hetgeen mijn idee om te gaan varen alleen maar aanwakkerde, maar nooit heb gerealiseerd. Ik vraag me nu wel af waarom daar die posters hingen. Waren ze misschien een overblijfsel van een reisbureau?
Aanvankelijk werden onze haartjes geknipt door zijn vader, die zijn zaak had op de hoek van de Esdoornlaan. Ook van die hoek heb ik een tekening gemaakt, maar die bewaar ik voor het boek.

En hier tenslotte het oude politiebureau. Ik ben er meer langs gereden dan dat ik er binnen ben geweest. Wat had ik er ook te zoeken.
Maar wel een kenmerkend pand, vond ik toch. 

Tot zover deze kleine wandeling door het oude Baarn. Zo heb ik er nog meer, maar die gaan bewaard worden om in het prentenboek aan de wereld te worden prijsgegeven.

Hans Smeekes
Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter