woensdag 17 december 2014

d' Aulnis de Bourouilllaan, even weer vernoemd naar Ferdinand Folef

Het straatnaambordje met de foute straatnaam
Alweer ruim een jaar geleden plaatste ik een artikel over de straatnaam d' Aulnis de Bourouilllaan in ons weblog en in de Baarnsche Courant. Deze moeilijk te spellen straatnaam is al decennia een begrip in Baarn, maar omdat de naam moeilijk uit te spreken is, kreeg de laan allerlei verbasteringen. De meest gebruikte naam was 'Daulnislaan', maar ook 'Laan van de Muisjesfabriek' of 'Muisjeslaan' werden gebezigd. Ook kreeg de laan wel een wat schunnige naam, die ik hier maar niet zal herhalen.

Feit is dat de laan vernoemd is naar een oude burgemeester van Baarn: Ferdinand Folef baron d' Aulnis de Bourouill. Deze burgemeester was van 1897 to 1916 in functie. Hij volgde Jhr. mr. Binnert Philip de Beaufort of en werd opgevolgd door Jhr. mr. J.W.H. Rutgers van Rozenburg. Voordat hij burgemeester van Baarn werd was hij al burgervader van Vuren en Heerde.

Johan d' Aulnis de Bourouill, tweelingbroer van
de burgemeester van Baarn
Ik had al eens wat gepubliceerd over Ferdinand Folef. Omdat de naam Folef niet vaak voorkomt bleef die naam hangen. Toen ik door de d' Aulnislaan wandelde en op het straatnaambordje de voornaam Johan zag staan, begon ik aan mezelf te twijfelen. Heette die burgemeester echt Johan, of toch Ferdinand Folef? Nader onderzoek leerde me dat hij toch echt Ferdinand Folef heette. Een foutje dus.

Geen wereldramp natuurlijk, maar toch wel een beetje slordig. Johan d' Aulnis de Bourouill bleek Ferdinand Folef's tweelingbroer te zijn. Een zeer aimabel man, maar met Baarn heeft hij niets te maken. Geen reden dus om een laan naar hem te vernoemen. Als u meer informatie over deze Johan wilt hebben, klik dan hier. Als wij als gemeente Baarn de oude burgemeester willen eren door een straat naar hem te vernoemen, dan is het toch wel slordig om de naam van zijn tweelingbroer op het straatnaambordje te vermelden.



Zoals eerder vermeld, ruim een jaar geleden schreef ik al over dit foutje op onze site en in de Baarnsche Courant. Intussen gebeurde er niets. Ik bedacht een ludieke actie. Ik liet zelf een straatnaambordje maken met de juiste naam en plaats dat over het foute bordje. Uiteraard zonder het huidige bordje te vernielen. Gewoon met elastiekjes over het oude bordje heen. Ik vroeg fotograaf Caspar Huurdeman om het op de foto te zetten en het te delen met de media.



Nou dat heb ik geweten. Nog dezelfde dag werd ik gebeld door verschillende kranten, RTV Utrecht, Radio M en zelfs de Telegraaf! Een interview op de radio en een artikel in het landelijke dagblad, wie had dat kunnen denken! Ik niet in ieder geval.



Telegraaf 17-12-2014


Eigenlijk verwachtte ik dat er lokaal wat aandacht aan geschonken zou worden, in de hoop dat hierdoor het bordje in de toekomst gecorrigeerd zou worden. Want laten we eerlijk zijn. Het is gewoon een vergissing, meer niet. Foutjes worden gemaakt, die zijn er om gecorrigeerd te worden en dat zal neem ik aan ook wel gebeuren. Het is natuurlijk niet de bedoeling geweest om mensen aan de schandpaal te nagelen. De aandacht voor deze actie was leuk, maar hiermee is het ook mooi geweest. Over naar de orde van de dag.

Eric van der Ent

Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op  Facebook en Twitter