maandag 16 april 2012

Wie kent de bakkerijen in Baarn?

Bakker Van Dijen, onder de rieten dakjes Laanstraat
In mijn vorige stukje schreef ik over het winkelen in Baarn, dat de kleine middenstander schaarser wordt en de grote ketens de winkelstraten overnemen. Dat is een feit, en dat gebeurt niet alleen in Baarn. Ik schreef ook dat elke wijk in Baarn minstens drie bakkerijen had. Graaft u eens in uw geheugen, ik wed dat u zo een stuk of tien van die bakkerijen in Baarn kunt opnoemen. Om maar eens een voorzetje te geven: Stolp in de Beukenlaan, P. de Ruijter in de Brinkstraat (van de muisjes), Van Dam in de Brinkstraat, Van Dijen en Vroegop in de Laanstraat, Kuiper in de Laanstraat, De Gier in de Dijkweg, Roskamp aan de Eemnesserweg, Wegerif in de Hoofdstraat enzovoort, enzovoort.

Bakker Wegerif, Hoofdstraat
Zou het nu niet aardig zijn om dat eens te gaan inventariseren? Is het niet leuk om eens te kijken welke bakkerijen onze bezoekers zich nog herinneren? Misschien heeft u nog leuke herinneringen aan een bakkerij of misschien heeft u oud foto's die we op deze plek zouden kunnen delen. Wij komen graag foto's bij u scannen, zodat wij ze hier kunnen laten zien. De originele foto's blijven uiteraard in uw bezit.

Bakker Roskamp, Eemnesserweg




Uit onze database met adresboeken hebben we de namen van bakkers en bakkerijen in Baarn gefilterd. Die lijst kunt u hier bekijken. Kent u nog andere oude bakkerijen in Baarn? Laat het ons weten. U kunt uw herinneringen kwijt onderaan dit bericht, of u kunt ons uw berichten per email toesturen via evd.ent@gmail.com
Foto's kunt u ook aan dat emailadres sturen.

Bakker Luimes aan de Noorderstraat









Ik hoop dat u massaal reageert zodat we er een mooi verhaal van kunnen maken.


Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter.

13 opmerkingen:

  1. Ada ( Verburg) Groeneveld6 mei 2012 om 19:08

    Omdat wijzelf een drogistery hadden,werden meerdere bakkers door ons bezocht.
    Bij bakker v Dijen( later Roodenrijs ,daarna Vroegop)het brood gekocht.(Ik hielp hier later bij Vroegop ,zaterdags in de winkel)Bakker Stolp kwam het volgende kwartaal met brood aan de deur(op fiets). Bakker Kuiper was voor het wekelijkse trammetje (een taartje in de vorm van een treinwagonnetje) en chocolaatjes en banketbakker Hilbrands was onze koekjesleverancier. Hier mocht( moest ) ik koekjes halen, die netjes uit glazen schalen met een deksel erop werd gehaald. Af en toe was ook bakker v Dijk(Turfstraat ) aan de beurt.
    Dus werk genoeg op zaterdagmorgen voor mij.
    Ada (Verburg) Groeneveld

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé Ada, jij ook hier! Wat leuk!
    Ik herinner mij de Turcotaartjes van Banketbakker Oudwater die Omi (Foeken) altijd meenam als we een verjaardag te vieren hadden. Die dingen waren zo ongelofelijk lekker!
    Verder weet ik niet veel meer van Baarnse bakkers, toen ik 6 was verhuisden we naar Bussum.

    Herma Struijk (Hagen)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In de lijst met bakkerijen staat van Ommen ook als bakker genoemd aan het adres Sparrenlaan 32, maar dit is niet mogelijk volgens mij. Mijn grootvader Heesemans heeft het huis aan de Sparrenlaan 32 laten bouwen. Daar heeft dus nooit een bakker gezeten. De oliehandel was ook van mijn grootvader en was gevestigd in de Sparrenlaan op nummer 30. Wellicht een vergissing in de lijst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Nico,

      u heeft helemaal gelijk hoor. Cornelis van Ommen heeft daar na zijn trouwen wel op de Sparrenlaan gewoond, maar heeft daar nooit zijn bakkerij gehad.

      Groetjes,
      Eric

      Verwijderen
  4. De bakker op de zandvoortweg kan ik me nog goed herinneren van de dennekoeken. Volgens mij een Baarnse lekkernij, want als ik het goed heb kon je die ook kopen in het bosbad. Waar zijn ze gebleven?
    Daarnaast nog bakker Kuiper op de oosterstraat en bakker Oudwater op de sparrenlaan. En de bakker op de accialaan, maar die stond er al bij volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. onder de rieten dakjes Laanstraat moest van mijn moeder brood halen van de vorige dag {was goedkoper} volgens mij was de naam Vroegop...

      Groetjes Hendrik Versteeg

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. De bakkerij aan de Zandvoortweg was van mijn opa :)
      Leuk dit terug te lezen!

      Gr Lianne Laurijssens - Gaasenbeek

      Verwijderen
    4. De bakkerij aan de Zandvoortweg was van mijn opa :)
      Leuk dit terug te lezen!

      Gr Lianne Laurijssens - Gaasenbeek

      Verwijderen
  5. Onze bakker was Van Dam in de Brinkstraat. Ik zie hem nog rijden in zijn kleine Fiat Giardiniera, de 'bestelwagen'-uitvoering van de Fiat 500. Zijn vrouw werkte even hard mee.
    Gerco Schaap

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En er was een bakker op de Zandvoordtweg en twee bakkerijen in de van Heemstra (of Heemskerk) laan (achter de muziekbuurt)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niet te vergeten danwel een banketbakkerij maar die van mijn opa! Koninklijke banketbakkerij Oudwater. Ookwel bekend van de turkotaart.
    Mijn opa had meerdere filialen in baarn en Soest.
    Mvg een Oudwatertje

    BeantwoordenVerwijderen