door Eric van der Ent
Deze maand is het precies 71 jaar geleden dat de spoorbrug over de Praamgracht vernietigd werd. In maart 1945, de laatste maanden van de oorlog, werd deze brug opgeblazen. En wij zijn in het bezit gekomen van bijzondere foto’s waarop dit vastgelegd is.
In ons weblog is veel te lezen over de oorlogstijd in Baarn. Zo heeft Wim Velthuizen heeft een prachtige serie verhalen geschreven en ook Wout van Maanen heeft zijn herinneringen op papier gezet. Ook die verhalen zijn gedeeltelijk al gepubliceerd en meer zal de komende tijd op de site verschijnen. Hopelijk dragen we zo bij aan de bewustwording van het vreselijke gebeuren in de oorlogsjaren.
De vernielde spoorbrug over de Praamgracht met aan de
overzijde een vernielde trein.
De foto’s die we hier afgebeeld hebben ontvingen we van mevr. C. Overeem-van den Brink Ze maken deel uit van een een serie zeer bijzondere foto’s uit een fotoalbum van haar oom Bram van Dijk (1917-2009). Zo zijn er wat foto’s te zien van een Amerikaanse B-17 die op Pinksteren 1944 bij Groenekan is neergehaald. Het toestel ligt brandend en rokend in een weiland. Maar de hier afgebeelde foto’s zijn genomen bij de Praamgracht in Baarn. Volgens ons is dit uniek materiaal. Wij hebben de foto’s in ieder geval nog nooit gezien.
De vernielde spoorbrug over de Praamgracht. Verderop ligt het spoorhuisje in Soest.
Bij de foto’s heeft mevr. Overeem’s oom geschreven:
Maart 1945. Onze bevrijders komen steeds dichterbij... en dus laten de Duitschers de bruggen over “de Praam” in de lucht vliegen!
De vraag is echter, of het inderdaad de Duitsers waren die deze brug vernield hebben. Hieronder ziet u een luchtfoto, gemaakt op 14 maart 1945 waarop duidelijk twee bominslagen te zien zijn, net naast de spoorbrug over de Praamgracht. Op die foto zijn ook de Lindenkom, de Naald en de begraafplaats aan de Wijkamplaan duidelijk in beeld. Vermoedelijk gaat het hier om luchtaanvallen van geallieerden. Die vonden eind 1944, begin 1945 steeds vaker plaats. De spoorlijn was voor de bezetter een belangrijke levensader naar ‘der Heimat’. Daarom werden spoorlijnen door het verzet tijdens de oorlog regelmatig door het verzet gesaboteerd en door geallieerden gebombardeerd. Het ligt daarom voor de hand dat dit het werk van onze bevrijders was. Of was het toch zo dat de Duitsers in maart 1945 al zo wanhopig waren dat zij de brug hebben opgeblazen? Hopelijk kan iemand daar meer over vertellen. Hier zijn deze foto’s en andere foto’s uit dit album te bekijken. Zo ziet u daar onder meer foto’s van de voedseldroppings in Baarn en het spoorwegpersoneel samen met de Canadeze bevrijders voor het station in Baarn. Als we in de toekomst meer informatie ontvangen over de gebeurtenissen bij de spoorbrug, dan zullen we dat ook op de site publiceren.
Inmiddels ligt De Tweede Wereldoorlog ligt ruim zeventig jaar achter ons. De groep mensen die deze oorlog zelf bewust heeft meegemaakt wordt kleiner naarmate de tijd verstrijkt. Het is belangrijk om ons de gebeurtenissen in 1940-1945 te blijven herinneren zodat we voorkomen dat zoiets vreselijks opnieuw kan gebeuren.
Dit jaar leven we in Nederland alweer 71 jaar in vrijheid, maar elders zijn de problemen groot. En die problemen elders komen met elk TV-journaal dichterbij. We hebben direct bemoeienis met wat zich in het Midden-Oosten afspeelt. De vrijheid die we in de afgelopen 71 jaar gekend hebben staat op het spel. Laten we hopen dat er snel een einde komt aan de ellende in het Midden-Oosten en dat die enorme stroom vluchtelingen hierdoor ook zal stoppen.
Met dank aan mevr. C. Overeem-van den Brink voor de bijzondere foto’s.
Eric van der Ent |
Dit verhaal verscheen op maandag 14 maart 2016 in de Baarnsche Courant in de rubriek
’Vandaag is morgen alweer gisteren (bruggetjes naar vroeger)’
Deze rubriek is een samenwerking tussen de Historische Kring Baerne en Groenegraf.nl
Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter